£

T
i

% IRIS Merlin

[BE] Access to Public Broadcasting during Election
Campaigns

IRIS 1995-7:1/30

. . . Francois Jongen
Catholic University of Louvain, Avocat (lawyer)

During the last general elections, several courts were called upon to make rulings
as to the conditions of access of the campaigning parties to electoral broadcasts
on state-owned radio and television channels. The RTBF board of governors had
laid down a regulation restricting access to those parties with seats in all the
Assemblies concerned by the elections of 21 May (Senate, the Lower House, the
Regional Parliaments), in the avowed aim of blocking access to the extreme right-
wing parties.

This system, which favoured the established parties, was of course criticised by
the smaller parties that were not represented in the outgoing Assemblies. No
fewer than 6 decisions were handed down, including four from the judge for
urgent applications (juge des référés), in Brussels and two from the State Council
(Conseil d'Etat) . While the Brussels judge for urgent applications rejected an
application from the Parti du Travail de Belgique, considering that the grounds
laid down by the RTBF were objective, the State Council accepted the arguments
of the Union et renouveau démocratiques and suspended the ruling of the RTBF,
ordering them to broadcast a forum of the Party. The Council considered that such
a measure went against the right held by all political parties, whether they held
seats or not, to stand for election under equal conditions. This decision implicitly
applied the principle of proportionality : while broadcasters might legitimately
reserve more air time for the outgoing parties, they could not at the same time
deny smaller parties access to air time.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



