% IRIS Merlin

=

[CH] No Right to Airtime

IRIS 2002-1:1/13

Oliver Sidler
Medialex

The Eidgendssisches Departement fur Umwelt, Verkehr, Energie, Kommunikation
(Federal Department for Environment, Transport, Energy and Communication -
UVEK) has dismissed a complaint by the Helvetia Nostra organisation against the
public service TV station SRG SSR idée suisse. It ruled that the broadcaster's
refusal to report the presentation of a cantonal petition for a referendum was
compatible with the freedom of expression protected by Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR).

In October 1997, Helvetia Nostra held a press conference, announcing that a
petition entitled "Sauver le pied du Jura" had been presented in the Waadt canton.
Even though a journalist from the Swiss TV station SSR had interviewed the
President of the organisation at the press conference, the presentation of the
petition was not reported subsequently on SSR.

The UVEK decided that the freedom of expression enshrined in Article 10 of the
ECHR did not justify any claim for specific information to be disseminated by a
broadcaster (the "right to airtime"). In this case, there was a conflict between the
freedom of expression of the Helvetia Nostra organisation and the programming
independence of SSR, which is also protected by Article 10 of the ECHR. The
balance of interests lay in the broadcaster's favour. The decisive factor was that
SSR had not categorically refused to report the cantonal petition. It had only failed
to report its presentation. SSR had already reported the start of the collection of
signatures and, throughout the complaint proceedings, had repeatedly stressed
its intention to report on how the petition was dealt with in Parliament.

In the UVEK's view, a TV channel could not be forced to report something as long
as it exercised its programming independence in accordance with journalistic
principles. Helvetia Nostra's original complaint to the Unabhangigen
Beschwerdeinstanz fur Radio und Fernsehen (Independent Complaints Authority
for Radio and Television - UBI) had been upheld. At the request of SRG SSR idée
suisse, the Bundesgericht (Federal Appeal Court) had quashed the UBI's decision,
since the latter authority was only responsible for programmes that had actually
been broadcast. The Court referred the case to the UVEK, which has now
dismissed Helvetia Nostra's complaint.

The UVEK's decision may be challenged in the Federal Appeal Court.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



