% IRIS Merlin

=

[AL] “Shijak TV"” Risks Being Closed Down

IRIS 2001-9:1/11

Hamdi Jupe
Albanian Media Monitoring Center

This came as a result of the decision of the Court of First Instance in Tirana, case
No. 2822, dated 23 July 2001, according to which "Media+, A.E.", proprietor of
"Shijak TV", is obliged to pay damages to "Media 6, A.E." proprietor of the national
TV "Klan", estimated at USD 196 918. "Media 6" has demanded from the court of
Tirana "the stoppage/detention of the audio-visual transmission of the A Series
matches of the Italian Football Championship for 2000-2001 and 2001-2002
sessions and the Champions™ League in Football on part of "Shijak TV" as well as
compensation/damages as a result of the violation of the franchise for
transmission.

The request of "Media 6" is based on Articles 26, 30, 34, 37, 50 of the Law 7564,
dated 19. May 1992 "On copyright"; on Articles 608, 609, 640 of the Civil Code
and Articles 185, 317 of the Code of the Civil Procedures of the Republic of
Albania.

The complainant ("Media 6") has signed a contract with UEFA (Union of European
Football Association) dated 7 August 2000, according to which "Klan TV" has won
the franchise to transmit the football matches during the 2000-2001, 2001-2002
and 2002-2003 sessions of the Champions™ League. This cost "Klan TV" USD 200
000.

On 29 September 2000 "Media 6" also signed a contract with "Sport Media" LTD
for the transmission of the A series matches of the Italian Football Championship
during the 2000-2001 and 2001-2002 sessions.

The National Council for Radio-television, the sole State Authority for licensing
and monitoring private radio and television stations in Albania, issued official
document No. 423/2, dated 27 November 2000, warned "Shijak TV" that the
transmission of these football matches constitutes a violation of the licensing
conditions, in accordance with law No. 8655, dated 31 July 2000. In contravention
of this, "Shijak TV" has continued systematically transmitting the football matches
without any contractual right.

The Court of First Instance in Tirana found "Shijak TV" guilty and decided that
"Media+" should pay the abovementioned sum to "Media 6". As a result of not
complying with its decision, the court ordered the execution of decision No. 658
seizing the equipment of "Shijak TV" by the Executor's Office.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



HEEH]

E‘IT

IRIS Merlin

On Monday, 17 September 2001, the Executor's Office in Tirana Court,
accompanied by the police force, registered the equipment and other means of
transmission, property of "Shijak TV" as the beginning of the procedure of seizure.
At the same time there was a protest by supporters of "Shijak TV" gathered in
front of the Building.

Gezim Ismaili, president and sole owner of "Shijak TV" called the decision of the
Court of the First Instance of Tirana and the decision to seize the equipment "an
arbitrary and political court decision". He claimed that the execution of the
decision of the Court of First Instance was ordered before the case was considered
in the Appeals Court. The "Forum of Free Media", an independent association of
Albanian journalists, also protested against the decision of the Tirana Court.
"Shijak TV" has continued transmitting the football matches even after the
beginning of the sequestration procedure.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



