
[HU] Media Authority Asks Foreign Company to Pull Out
IRIS 2001-8:1/20

Alexander Scheuer
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In a decision published at the end of August, the Országos Rádió és Televízió
Testület (ORTT), the Hungarian national radio and television authority, expressed
its views on Bertelsmann's media involvement in Hungary. Bertelsmann, which
operates the Hungarian commercial TV station RTL Klub through its involvement
with the RTL Group, and which also controls the high-circulation national
newspaper Nepszabadsag, was ordered to give up its ownership of one of these
companies within 180 days.

Under Chapter 8 of Media Act No.I/1996, which contains regulations on media
ownership, a company that holds shares in TV channels may not also own or have
significant control over a national daily newspaper (Sections 125-126). The ORTT
referred to these provisions in its decision. Bertelsmann has announced that it
intends to find a solution to the problem soon.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


