(7
i3k

2 |RIS Merlin
U

]

[IE] Politician Loses Libel Action

IRIS 2001-4:1/18

Marie McGonagle
School of Law, National University of Ireland, Galway

On 23 March, a High Court jury in Dublin resolved a libel action in favour of RTE,
the national public service broadcasting station. The station had been sued by a
well-known politician, Beverly Cooper-Flynn. The case arose from RTE news
broadcasts in June-July 1998. The politician, a former bank official, claimed that
the news items meant that she had instigated a tax evasion scheme. The jury
decided that RTE had not proved that she had induced the third-named defendant
to evade tax. They also found, however, that RTE had proved that she had
advised or encouraged a number of other persons to evade tax. In view of that
finding, they concluded that her reputation had not suffered any material
damage. As a result, they awarded her no damages.

Prior to the hearing of the action, RTE had succeeded in a High Court application
for discovery of National Irish Bank (NIB) documents (High Court, 19 May 2000).
The documents enabled RTE to search for other customers who had had dealings
with the politician in her role as financial advisor with the Bank. On 20 March
1998, the Supreme Court had refused to grant an injunction to NIB, preventing
RTE from publishing details of confidential NIB documents containing the names
of customers who had been offered offshore investment accounts (see IRIS 1998-
4:5).

The trial of the libel action lasted twenty-eight days over a seven-week period.
Legal costs, it is believed, could total at least IEP 1.5 million (approximately EUR
1.18 million). Normally, the loser must pay all costs. However, that matter will be
decided by the courts in the coming weeks. The plaintiff may also consider an
appeal to the Supreme Court. The case is noteworthy, not just because of the high
profile of the plaintiff and second-named defendant, but also because it is very
rare in Ireland for the media to successfully defend libel actions.

Beverly Cooper-Flynn v RTE, Charlie Bird (news reporter) and James
Howard (retired farmer), High Court, 23 March 2001

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



