7
i3k

2 |RIS Merlin
U

(]

[BE] Prohibition on Broadcasting of Election Debate
Revoked

IRIS 2001-4:1/7

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The Flemish public broadcasting organisation VRT has refused to obey a decision
of the President of the Brussels Court of First Instance ordering it not to broadcast
a scheduled programme containing a political debate (Decision of 4 October 2000,
Auteurs & Media, 2000/4, 470; see IRIS 2000-10: 4). The VRT argued that the ban
imposed by the ex parte decision was a form of censorship in breach of the
constitutional guarantees of freedom of expression.

In @ new decision of 16 March 2001, this time after the VRT had been given the
opportunity to defend itself ("tierce opposition/derden verzet"), the President of
the Court reached the conclusion that the injunction was a disproportionate
measure. In his decision, the judge recognised the right of a broadcasting
organisation to develop a TV format in which only two politicians would participate
in an election debate, although in principle, it is the duty of the VRT to guarantee
access for all political parties to election programmes and to provide information
in as unbiased a manner as possible. After balancing the interest of the VRT to
broadcast the debate and the interest of a third candidate to prevent the
broadcast of the programme, the President of the Court reached the conclusion
that there was not sufficient reason to prohibit the broadcast of the scheduled
election debate. The ex parte decision of 4 October 2000 was thereby revoked.

Président du tribunal de grande instance de Bruxelles, 16 mars 2001.
Voir Auteurs & Media 2001/2

President of the Brussels Court of First Instance, 16 March 2001. See Auteurs &
Media 2001/2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



