% IRIS Merlin

=

[DE] Decision on TV “Cross-Promotion” Adjourned

IRIS 2001-2:1/13

. . Wolfram Schnur
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/Brussels

In a decision of 4 October 2000, the Verwaltungsgericht Berlin (Berlin
Administrative Court) ordered, at the request of ProSieben Media AG, that its
complaint against a decision by the supervisory Medienanstalt Berlin-Brandenburg
(Berlin-Brandenburg Media Authority - MABB) should have suspensory effect.
Following the merger of ProSieben Media AG and SAT1 Holding GmbH on 2
October 2000, ProSiebenSAT1 Media AG is the legal successor to the dissolved
firm ProSieben Media AG.

The case concerned advertising on ProSieben for news broadcaster N24, which is
wholly owned by ProSiebenSAT1. It was alleged that the requirement for
advertisements to be separated from other items and announced as such, set out
in Article 7.3, sentences 1 and 2 of the Rundfunkstaatsvertrag (Agreement
between Federal States on Broadcasting - RfStV), had been breached. It was also
pointed out that the advertisement for TV channel N24 should be calculated as
part of ProSieben's total allocation of advertising time.

On 25 August 1999, the Arbeitskreis Werbung der Landesmedienanstalten (Land
media authorities' working group on advertising) had defined the disputed
practice as "self-advertising" and announced that it should not be counted as part
of the allocated advertising time.

The MABB claims that ProSiebenSAT1 cannot rely on the rule set out in Article
45.3 of the RfStV, which states that advertisements for the broadcasters' own
programmes do not count towards official advertising time. It argues that this rule
does not apply here, since, in accordance with Article 1(b) of Directive 89/552/EEC
("Television Without Frontiers"), the "broadcaster" has editorial responsibility for
the composition of television programming schedules, ie in this case, the
broadcaster is N24 Gesellschaft fur Nachrichten und Zeitgeschehen mbH.

The Court was unable to deem the decision clearly lawful. Doubts were raised
concerning whether cross-promotion within a broadcasting group actually
constituted advertising as defined in Article 2.2.5 of the RfStV and whether a
channel's legal owner was the "broadcaster". The Berlin Administrative Court
ruled that these questions could only be finally resolved as part of the main
proceedings. Having weighed up the interests involved, the judges gave
precedence to the interest of ProSiebenSAT1 Media AG for its application to have
suspensory effect. They took the decision firstly on the grounds of the economic

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



{7
% |RIS Merlin

k)

interest in carrying out cross-promotion for the purposes of viewer relations and,
secondly, in view of pending proceedings on the establishment of a standard
national procedure as described in Article 38.2 of the RfStV.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



