% IRIS Merlin

=

[SE] DTT Licensees Found to Be British

IRIS 2000-9:1/24

Greger Lindberg
Swedish Broadcasting Commission

Acting on complaints from viewers, the Swedish Broadcasting Commission made
two rulings on 15 June 2000 that put the present licensing system used by the
Swedish Government into question.

Kanal5 Ltd and TV3 Ltd both hold licenses issued by the British Independent
Television Commission (ITC) for satellite transmissions. In both cases the
broadcasts are directed towards the Swedish market and are in the Swedish
language.

In 1998 Kanal5 AB and TV3 AB received licenses from the Swedish Government to
transmit digital terrestrial television. Both companies were established in Sweden
and in both cases part of the same international concern as their respective UK
namesakes. Transmissions began in early 2000 and were almost identical to the
satellite transmissions. The only difference was that, as Swedish legislation is for
the most part stricter on advertising issues than the UK legislation, advertising
messages on the satellite version were often replaced by a message saying that
advertisements could not be shown due to legal complications.

The ITC told the Broadcasting Commission that in its opinion the UK companies
were indeed established in the UK, and that editorial decisions were taken at the
"companies" headquarters in the UK. Both channels declared that if the
Commission was to find that the satellite and DTT transmissions were one and the
same service, it was to be considered conducted by the UK company.

It was also noted in the Commission's ruling that it had previously in 1995 found
that the companies operating the satellite service under the names TV3 and
Femman (later Kanal5) were not to be considered established in Sweden.

In its ruling the Swedish Broadcasting Commission found, with reference to the
Swedish Radio and Television Act and the Directive (89/552/EEC, amended by
Directive 97/36/EC), that only the person that holds editorial control can be the
broadcaster. It also found that since content on satellite and DTT transmissions
were almost identical, editorial control could only rest with either TV3 AB or TV3
Ltd and either Kanal5 AB or Kanal5 Ltd. Finding no indication that the Swedish
companies exercised any editorial control, the Commission found that editorial
control rested solely with the UK companies. Since there was no reason to
suggest that these companies were to be considered established in Sweden, the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

Commission concluded that Swedish law could not be applied to these broadcasts,
and consequently dismissed the complaints. The decisions, which were
unanimous, are not subject to appeal.

The rulings by the Swedish Broadcasting Commission put into question the
system of prior authorization used in many countries, at least if what is desired is
a virtual retransmission terrestrially of a satellite broadcast.

http://www.grn.se/Pressmeddelanden/2000/202-203-00pm.htm

Broadcasting Commission's decisions (SB 202 and 203/00)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.grn.se/Pressmeddelanden/2000/202-203-00pm.htm

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



