% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: Recent Judgments on
the Freedom of Expression

IRIS 2000-9:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a judgment of 21 September 2000, the Austrian broadcasting legislation is once
more being analysed by the Strasbourg Court (Second Section) from the
perspective of Article 10 of the European Convention, this time after a complaint
by a private organisation that did not obtain a licence to set up and operate a
television transmitter in the Vienna area. In its judgment of 24 November 1993 in
the Informationsverein Lentia case, the European Court of Human Rights already
decided that the monopoly of the Austrian public broadcasting organisation ORF
was in breach of Article 10 of the European Convention on Human Rights and
Fundamental Freedoms. This point of view was confirmed in a judgment of 20
October 1997 in the case of Radio ABC v. Austria. The Court was of the opinion
that at least until 1 May 1997 there was no legal basis whereby an operating
licence could be granted to any radio station other than the Austrian Broadcasting
Corporation, a situation which violated Article 10 of the European Convention (see
IRIS 1997-10: 3). In its judgment of 21 September 2000, the European Court now
notes that until 1 August 1996 it was not possible to obtain a licence to operate a
television transmitter in Austria. Hence, the situation of Tele 1 was not different
from that of the applicants in the Informationsverein Lentia case. Accordingly,
there was a breach of Article 10 during that period. The Strasbourg Court notes,
however, that as of 1 August 1996 private broadcasters were free to create and
transmit their own programmes via cable network without any conditions being
attached, while terrestrial television broadcasting was still reserved to the ORF.
The Court is of the opinion that cable television broadcasting offered private
broadcasters a viable alternative to terrestrial broadcasting as almost all
households receiving television in Vienna had the possibility of being connected to
the cable net. Thus, the interference with the applicant's right to impart
information resulting from the impossibility of obtaining a licence for terrestrial
broadcasting can no longer be regarded as a breach of Article 10. The Court did
not decide on the question whether or not the Cable and Satellite Broadcasting
Act, which came into force on 1 July 1997, is in breach of Article 10 of the
Convention. The Court underlines that the applicant has not made notification of
any cable broadcasting activities nor had it submitted an application for a satellite
broadcasting licence. Consequently, it is not necessary for the Court to rule on
this period as it is not its task to rule in abstracto whether legislation is
compatible with the Convention. The Court comes to the conclusion that there has
been a breach of Article 10 in the first period (from 30 November 1993 to 1

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

August 1996), while there has been no violation of this Article in the second
period (from 1 August 1996 to 1 July 1997).

In a judgment delivered at Strasbourg on 28 September 2000 the European Court
of Human Rights (Fourth Section) has found that by convicting Lopes Gomes da
Silva the judicial authorities of Portugal infringed Arti5 5 5 cle 10 of the European
Convention on Human Rights. Lopes Gomes da Silva, the manager of the daily
newspaper Publico, was sentenced by the Lisbon Court of Appeal for criminal libel
through the press. The conviction was the result of a criminal complaint by a
candidate for the local elections in 1993, Mr. Silva Resende. In an editorial
published in Publico shortly before the elections, Lopes Gomes da Silva referred to
Resende as a "grotesque and clownish candidature" and as an "incredible mixture
of reactionary coarseness, fascist bigotry and vulgar anti-Semitism". Lopes Gomes
da Silva was ordered to pay PTE 150.0000 as a criminal fine and to pay PTE
250.000 to Silva Resende in damages. In a unanimous decision the Strasbourg
Court held that this conviction was a breach of Article 10 of the Convention. The
Court once more emphasised the particular importance of the freedom of the
press and underlined that the limits of acceptable criticism are wider with regard
to a politician acting in his public capacity and that journalists could resort to a
degree of exaggeration or even provocation. By reproducing a number of extracts
from recent articles by Silva Resende alongside his editorial, Lopes Gomes da
Silva had complied with the rules of journalism, a matter to which the Court
attached considerable importance. Although the penalty had been minor, the
Court decided that the conviction for libel was not a measure that was reasonably
proportionate to the legitimate aim pursued. Consequently, the Court concluded
that there had been a violation of Article 10 of the Convention.

Judgment by the European Court of Human Rights of 21 September
2000, application no. 00032240/96, Tele 1 Privatfernsehgesellschaft
MBH v. Austria

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-4613

Arrét de la Cour européenne des Droits de I’lHomme du 28 septembre
2000, affaire n° 00037698/97, Lopes Gomes da Silva c. Portugal

Judgment by the European Court of Human Rights of 28 September 2000,
application no. 00037698/97, Lopes Gomes da Silva v. Portugal.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-58817

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-4613
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-58817

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



