
[BE] Public- and Private-Sector Television Fined for
Surreptitious Advertising
IRIS 2000-6:1/10

François Jongen
Catholic University of Louvain, Avocat (lawyer)

Since its installation in 1997, the Authorisation and Supervision Board of the
regulatory body for the audiovisual sector (Conseil supérieur de l'audiovisuel
(CSA)) of the French-speaking Community had been very sparing in its use of the
power to sanction which it holds by virtue of the Decree of 24 July 1997; only two
- minorsanctions had been imposed in two and a half years, one against a radio
station which had changed its broadcasting frequency without authorisation, and
the other against RTL-TVI for broadcasting violent images during a news
broadcast. In the space of just over one month, on 5 April and 17 May, the Board
has inflicted two further sanctions, this time for violation of the rules on
surreptitious advertising (in both cases) and sponsorship (in the second case
only).

In the first decision, RTBF has been fined BEF 50 000 (EUR 1 240) and ordered to
read out a communication reporting the sanction for having broadcast, during a
"Télétourisme" programme on water cures, an item on the Club Méditerranée in
Vittel that was tantamount to surreptitious advertising. The CSA found that "there
was no doubt that the unrestrained praise for the Club's activities and the
repeated, persuasive nature of the presentation over a certain length of time
constituted elements inherent in advertising matter", and the intentional nature of
the infringement was presumed since "advantages in kind had been received,
namely the RTBF team had stayed at Vittel free of charge".

The second decision involved a much heavier penalty for RTL-TVI for having
devoted an entire day of air-time on its second channel (Club RTL) to Coca-Cola;
the fine here was BEF 4 million (EUR 99 000). It has to be said that the
infringement was blatant - the channel's logo was altered to look like the Coca-
Cola logo, an item on the company in Atlanta was broadcast, the aspect and
decor for the main programme was altered, and in addition to the usual female
presenters there was a male presenter apparently paid and dressed by Coca-Cola.
Moreover, the channel's advertising revenue for that day also showed a 200%
increase compared with other days.

Thus the sanction was based not only on the surreptitious nature of the
advertising, but also on the violation of the rules which prohibit the interference of
the sponsor and the presence of its visual signs in the programme, as the CSA

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



considered that "the surreptitious nature of the advertising and its sole insertion
in programming where the main editorial and artistic features were resolutely
oriented towards promotion of the Coca-Cola brand and product attest to the
influence of the sponsor in such a way as to infringe editorial responsibility and
independence".

The two channels have announced their intention to appeal against the decisions.
If they are allowed to claim their cancellation by the Conseil d'Etat (the CSA has
the status of an administrative authority), the length of the procedure (between
three and six years on average) may mean that the dispute will also be brought
before the courts for attachment if the official order to pay the fines is contested.

Décisions du Collège d'autorisation et de contrôle du CSA de la
Communauté française n° 3 (5 avril 2000) et n° 4 (17 mai 2000).

http://www.csa.cfwb.be/avis/decision_03.htm

Decisions of the Authorisation and Supervision Board of the CSA of the French-
speaking Community no. 3 (5 April 2000) and no. 4 (17 May 2000).

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2

http://www.csa.cfwb.be/avis/decision_03.htm


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3


