% IRIS Merlin

=

[HU] Final Decision on The Lawsuit between IRISZ TV
and The Hungarian Radio and Television Commission

IRIS 2000-5:1/11

Gabriella Cseh
Budapest

On 30 June 1997 the National Radio and Television Commission (NRTC) granted
licenses to two national commercial terrestrial television networks. The winners of
the broadcasting tender were MAGYAR RTL and MTM SBS.

NRTC rejected IRISZ TV's bid despite the fact that IRISZ TV had offered the
highest concession fee of all applicants. As a result, in 1997, IRISZ TV filed a
lawsuit against the NRTC and requested the Court to annul NRTC's decision on
national terrestrial television licenses (see IRIS 1998-4: 9).

In February 1999, the Supreme Court ruled that NRTC acted illegally when it did
not disqualify MAGYAR RTL from the bidding procedure although its bid did not
meet the formal requirements. Therefore, the Supreme Court decided that NRTC
had to terminate the broadcasting contract with MAGYAR RTL. At the same time,
the judgement also indicated that the Supreme Court lacks the legal competence
to issue an order to NRTC to end the contract. IRISZ TV appealed against this
decision and asked the Court to require NRTC to terminate MAGYAR RTL'S
broadcasting contract. Apart from the NRTC and MAGYAR RTL, MTM SBS was
joined as a defendant in the case (see IRIS 1999-3: 8).

On 21 February 2000, SBS Broadcasting SA, a private broadcaster, acquired
Central European Media Enterprise's (CME) Hungarian assets. CME is a consortium
consisting of the three Hungarian companies MediaCom RT., InterCom Kft. and
DDTV Kft aiming to form IRISZ TV. After the aforementioned business transaction,
SBS became the new owner of TV3 and closed down this channel operated by
IRISZ TV. After the business transaction, SBS closed down TV3, the channel
operated by IRISZ TV. SBS also agreed to sell half of CME's Hungarian assets to
MAGYAR RTL. As a result MAGYAR RTL withdrew IRISZ TV's lawsuit filed against
the NRTC, MAGYAR RTL and MTM-SBS.

On 23 February 2000, based upon the request of the plaintiff, the Supreme Court
dismissed and invalidated ex tunc the lawsuit that IRISZ TV had filed against
NRTC, MAGYAR RTL and MTM-SBS.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



