
European Court of Human Rights: Recent Judgments on
the Freedom of Expression and Information
IRIS 2000-4:1/1

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In the case Fuentes Bobo v. Spain the Court reached the conclusion that the
dismissal of an employee of the public broadcasting organisation TVE was to be
considered a violation of the right to freedom of expression. In 1993 Fuentes Bobo
co-authored an article in the newspaper Diario 16 criticising certain management
actions within the Spanish public broadcasting organisation. Later in two radio
programmes Fuentes Bobo made critical remarks about some TVE-managers.
These remarks led to disciplinary proceedings that resulted in the applicant's
dismissal in 1994. In its judgment of 29 February 2000 the Court (Fourth Section)
was of the opinion that the dismissal of the applicant due to certain offensive
statements was to be considered an interference by the Spanish authorities with
the applicant's freedom of expression. The Court pointed out that Article 10 of the
Convention is also applicable to relations between employer and employee and
that the State has positive obligations in certain cases to protect the right of
freedom of expression against interference by private persons. Although the
interference was prescribed by law and was legitimate in order to protect the
reputation or rights of others, the Court could not agree that the severe penalty
imposed on the applicant met a "pressing social need". The Court underlined that
the criticism by the applicant had been formulated in the context of a labour
dispute within TVE and was to be included in a public discussion on the failings of
public broadcasting in Spain at the material time. The Court also took into
consideration that the offensive remarks attributed to the applicant appeared
more or less to have been provoked during lively and spontaneous radio shows in
which he participated. Because no other legal action had been taken against the
applicant with regard to the "offensive" statements and because of the very
severe character of the disciplinary sanction the Court finally came to the
conclusion that the dismissal of Fuentes Bobo was a violation of Article 10 of the
Convention.

In a judgment delivered on 16 March 2000 in the case of Özgür Gündem v. Turkey
the European Court (Fourth Section) once more held that there has been a
violation of Article 10 of the Convention by the Turkish authorities. Özgür Gündem
was a daily newspaper published in Istanbul during the period from 1992 to 1994,
reflecting Turkish Kurdish opinions. After a campaign that involved killings,
disappearances, injuries, prosecutions, seizures and confiscation, the newspaper
ceased publication. The applicants submitted that the State authorities had failed

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



to provide protection for the newspaper and complained of the convictions arising
from its reporting on the Kurdish issue that was estimated as constituting
separatist propaganda and provoking racial and regional 5 5 5 hatred. In respect
of the allegations of attacks on the newspaper and its journalists, the Court was of
the opinion that the Turkish authorities should have better protected Özgür
Gündem. The Court considered that although the essential object of many
provisions of the Convention is to protect the individual against arbitrary
interference by public authorities, there may be positive obligations inherent in an
effective respect for the rights concerned. The Court stated that genuine,
effective exercise of freedom of expression "does not depend merely on the
State's duty not to interfere, but may require positive measures of protection,
even in the sphere of relations between individuals". In the case of Özgür Gündem
the Turkish authorities have not only failed in their positive obligation to protect
the freedom of expression of the applicants. According to the Court the search
operations, prosecutions and convictions for the reporting on the Kurdish problem
and for criticising government policy violated Article 10 as well. The Court
underlined that the authorities of a democratic State must tolerate criticism, even
if it may be regarded as provocative or insulting. The judgment also emphasised
that the public enjoys the right to be informed of different perspectives on the
situation in south-east Turkey, irrespective of how unpalatable those perspectives
appear to the authorities. An important element was also that the reporting by
Özgür Gündem was not to be considered as advocating or inciting the use of
violence. The Court held unanimously that there was a breach of Article 10 of the
Convention.

In a judgment of 21 March 2000 the European Court of Human Rights (Third
Section) found no violation of the right to freedom of expression in the case of
Andreas Wabl v. Austria. Wabl, a member of Parliament, has accused the
newspaper Kronen-Zeitung of "Nazi journalism" after the newspaper had quoted a
police officer calling for Wabl to have an AIDS-test. The police officer's arm had
been scratched by Wabl in the course of a protest campaign. Proceedings against
Wabl led to an injunction to prevent him repeating the impugned statement of
"Nazi journalism". Although the article published in the Kronen-Zeitung was to be
considered as defamatory, the Court had particular regard to the special stigma
that attaches to activities inspired by National Socialist ideas and to the fact that
according to Austrian legislation it is a criminal offence to perform such activities.
The Court also took into account that the applicant was only prohibited from
repeating the statement that the reporting in the Kronen-Zeitung amounted to
"Nazi journalism" or the making of similar statements. Hence the applicant
retained the right to voice his opinion regarding this reporting in other terms. The
Court reached the conclusion that the Austrian judicial authorities were entitled to
consider that the injunction was necessary in a democratic society and that
accordingly there was no violation of Article 10 of the Convention.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



Fuentes Bobo v. Spain, application no. 00039293/98, of 29 February
2000

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-6095

Özgür Gündem v. Turkey, application no 23144/93 of 16 March 2000

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-58508

Andreas Wabl c. Autriche, recours n° 24773/94, du 21 mars 2000

Andras Wabl v. Austria, application no. 24773/94 of 21 March 2000

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-46005

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-6095
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-58508
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-46005


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


