% IRIS Merlin

=

[CH] lllegal Sponsorship on the Internet

IRIS 2000-1:1/25

Oliver Sidler
Medialex

A radio broadcaster who distributes, via the Internet, a programme which may not
legally be sponsored, but whose Internet broadcast is funded by a third party and
mentions the sponsorship arrangement, is in breach of the ban on sponsorship
(Article 19.4 of the Radio and Television Act - RTVG). This is the conclusion of the
Federal Office of Communication (BAKOM) in a decision addressed to the Swiss
Radio and Television Corporation (SRG). Since Spring 1999, a selection of reports
from Swiss radio station SR DRS' political analysis programme Echo der Zeit has
been made available from around 8 pm on the homepages of the Neue Zurcher
Zeitung (NZZ) and of SR DRS. This gives Internet users access to the programme
using their own browser. The programme regularly (but not always) mentioned
the collaboration between SR DRS and the NZZ. The SRG and NZZ signed a "co-
operation agreement" with the Swiss bank UBS which covered the Echo der
Zeit/NZZ Online projects and enabled the UBS to be seen, by means of short
“trailers"”, as a partner in the Internet broadcast of the Echo der Zeit programme.
In return , the UBS paid money to SR DRS and the NZZ.

The BAKOM believes this sponsorship is illegal on the grounds that even the
Internet repeat of a programme such as Echo der Zeit is subject to the ban on
sponsorship of political radio and television programmes. The legislator had
wanted to eliminate the danger of sponsors influencing programmes of a political
nature. Since the reports distributed on the Internet had not been re-edited,
sponsorship of the programme on the Internet amounted to financing of the radio
programme. Even if the sponsorship money was only paid for the Internet version
of the programme, the BAKOM claimed that there remained a risk that the
economic relationship between the programme producers and the sponsor might
influence the selection, editing and bias of the initial broadcast. The BAKOM's
decision was also based on the fact that the SRG constantly drew attention to the
link between the radio programme and its Internet version by using the phrase
“"Echo der Zeit, at 6 pm on DRS 1, 7 pm on DRS 2 and 8 pm on the Internet". The
BAKOM thought this proved that the sponsorship by the UBS also covered the
radio programme, stating in its decision that the radio programme Echo der Zeit
was the object of the sponsorship deal with the UBS, since without the radio
broadcast, a sponsored Internet version of the programme would be unthinkable.
As far as co-operation between SR DRS and the NZZ was concerned, the BAKOM
ruled that this did not constitute sponsorship under the terms of the Radio and
Television Act. However, by making regular and exclusive reference to the NZZ
homepage, SRG had violated the ban on advertising on SR DRS.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



=

% IRIS Merlin

i

f

Verfiigung des Bundesamtes fiir Kommunikation vom 29. September
1999 (nicht rechtskraftig).

Order of the Federal Office of Communication, 29 September 1999 (which has no
legal force).

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



