
[DE] Constitutional Court Rejects Appeal against
Licence Fee Decision
IRIS 1999-10:1/8

Karina Griese
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In a decision announced on 6 September 1999, the Bundesverfassungsgericht
(German Constitutional CourtBVerfG) rejected a complaint lodged by the owner of
a hotel and conference centre against the duty to pay the television licence fee.

The case was taken to the Constitutional Court after the broadcasting company
Süddeutscher Rundfunk decided to charge the licence fee for each of the hotel's
114 television sets. The complainant's initial appeal and proceedings brought
before the Administrative Court both failed. She claimed that the decision
breached the basic right to freedom of information (Article 5.1.1 of the
Grundgesetz (Basic Law) - GG), the guarantee of property (Article 14 GG) and
general freedom of action (Article 2.1 GG). She also argued that §2.2.1 of the
Rundfunkgebührenstaatsvertrag (Agreement between Federal States on Radio
and Television Licence Fees) was unconstitutional. This provision states that the
licence fee must be paid for any television set, whether or not the owner wishes
to view public service channels.

The Constitutional Court did not accept this argument and rejected the complaint,
referring to previous judgements concerning the licence fee, since the
Constitution itself was inconclusive and the situation was largely the same as it
had been at the time of the previous judgements. In its detailed explanation, the
Court said that freedom of information did not include a right to free information,
that the mere obligation to pay a fee did not affect property in the sense of Article
14 of the Basic Law, and that general freedom of action was legitimately
restricted by the regulations set out in the Agreement on Radio and Television
Licence Fees. The Court stated that, in a structure where private broadcasters
were dependent on the correct functioning of public service broadcasting, it was
fair to link the licence fee solely to the number of receivers owned, irrespective of
how they were used.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


