
[CH] Time Signal Transmissions May Be Sponsored
IRIS 1999-3:1/21

Oliver Sidler
Medialex

On 1 September 1992, the Swiss Radio and Television Corporation (SRG) began
broadcasting time signals on its original three (and now four) channels after
concluding sponsoring agreements with different sponsors. The time signals were
broadcast directly before the start of the daily editions of the news, and later also
before the start of the information programme " 10 vor 10", depending on the
content of the different agreements. The time signal sequence was composed of
two elements, the one consisting in a grey band in the lower half of the screen,
taking up approximately 1/8 of the screen's surface, showing the time in digital
form together with the sponsor's billboard. The second element, taking up the
remaining screen, is made up of a background freely chosen by the sponsor. In
return for the fading-in of their billboard together with the time signal, sponsors
pay a lump-sum amount specified in the agreement.

On 21 November 1997, the supervisory authority, the Federal Office of
Communication (BAKOM) ruled that by transmitting the sponsored time signals
the SRG had violated Article 18 RTVG (Radio and Television Act) (separation of
advertising and programmes) in connection with Article 10 RTVV (Radio and
Television Decree) and Article 19 RTVG (naming the sponsor at the beginning and
end of a programme). The SRG lodged an administrative complaint with the
Department of the Environment, Transport, Energy and Communication (UVEK).

The Department, in its decision of 8 December 1998, concluded that sponsored
time signals constituted the transmission of information in relation to the time
financed by third parties. The requirement of Article 19 § 2 RTVG to fade in or
announce the name of the sponsor at the beginning and end of a programme did
not apply by virtue of the short transmission duration. Reference to the sponsor
throughout the entire duration of the information broadcast was deemed lawful,
since viewers recognise that it is a sponsored service. In addition, on account of
the clear separation with the previous programme service and/or following news
programme, such time signals were considered to possess the characteristic of a
programme. Sponsored time signals were not thought to mislead the public as
long as the principle of truthfulness and the need for transparency were
respected. In the light of these considerations, it had therefore to be considered
lawful to refer to sponsors not at the beginning and at the end but permanently in
programmes providing an indication of the time of such short duration broadcast
prior to news programmes.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



Entscheid des Eidg. Departements für Umwelt, Verkehr, Energie und
Kommunikation (UVEK) vom 8. Dezember 1998.

Decision of the Federal Department of the Environment, Transport, Energy and
Communication (UVEK) of 8 December 1998.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


