
[HU] Case Brought by Journalists Against Journalists on
Violation of Personal Reputation
IRIS 1998-10:1/10

Gabriella Cseh
Budapest

On 11 October 1998 the Court of Appeal in Budapest (Metropolitan Court)
delivered a decision in a dispute between journalists about the truthfulness of the
TV reporting by two of them which had been publicly called into question by two
of their journalist colleagues (joined by two other defendants).

One of the most popular Hungarian weekly TV programs on domestic politics is
called "Week" and is broadcast in national public service TV1. On 20 June 1993 a
report was broadcast by the plaintiffs on the 23 October 1992's national
celebration of the anniversary of Hungary's fight for independence against the
Soviet troops which had invaded Hungary on 23 October 1956. For example, the
report showed that extremist radical right wing groups attempted to prevent the
Hungarian President of the State to deliver his public speech at the Hungarian
Parliament.

According to the defendants, the report on the appearance and demonstration of
extremist radical right wing groups at the Hungarian Parliament had neither been
made on the real site of the events nor at the actual time of the gathering.

The plaintiffs claimed that these allegations which have been made by their
colleagues working also at TV1who were eventually known for their right wing
political affiliations - were violating the plaintiffs' reputation. In considering all
evidences, the Court of Appeal decided in favour of the plaintiffs by ruling that the
allegations of the defendants were not proved to be true and therefore harmful to
the plaintiffs' reputations. The court also held, that the plaintiffs have the right to
announce the court's decision related to the report in question in the same
television program.

This was amongst the first Hungarian court cases decided at the final instance by
independent courts, in which journalists were sued by other journalists in
connection with professional ethical issues.

Metropolitan Court (Court of Apppeal in Budapest) 47.Pf 25 598/1994/47,
decision of 11 October 1998.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


