
[DE] Courts Decide on Election Advertising
IRIS 1998-9:1/11

Wolfram Schnur
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

By judgements on 1 September 1998 and 7 September 1998 the District Courts in
Mainz and Cologne respectively decided on the admissibility of a party political
broadcast by 'The Republicans" a party authorised to take part in the
parliamentary elections. The same issue also arose before the District Court of
Munich IThe background was the refusal by private broadcasters SAT 1, RTL, PRO
7 and Kabel 1 to broadcast the programme. In it, photos of the former German
Chancellor Konrad Adenauer (German Christian Democratic Party) and the then
opposition leader, Kurt Schumacher (German Social Democratic Party) were
shown, together with the text : "today Konrad Adenauer and Kurt Schumacher
would vote for the REPUBLICANS too". The initially unidentifiable portraits of the
politicians were, inter alia, accompanied by a voiceover with the words : "
Unchecked mass immigration has brought criminal foreigners into our country".
According to § 42 paragraph 2 of the Agreement between the Federal States on
Broadcasting ( Rundfunkstaatsvertrag), during parliamentary election campaigns
the private broadcasting establishments are to allow parties appropriate airtime
on payment of their own fees.

The private broadcasters took the view that this party political broadcast in
several respects clearly violated criminal law and tarnished the memory of two of
the most important German politicians of this century. The District Courts in Mainz
and Munich I held that the statement made in the broadcast was to be viewed as
an expression of opinion, guaranteed under article 5, paragraph 1 of the German
Constitution, particularly at times of public political dispute during an election
campaign.

In the Courts' view, private broadcasters are only entitled to check whether
election broadcasts are clearly in breach of the law. Even a possible infringement
of the ( post mortem) right of privacy does not justify, in the absence of a clear
and grave violation of criminal law, a refusal to put the broadcast on the air. By
contrast , the State Court in Cologne regarded the programme in question as no
longer covered by the principle of freedom of opinion under Art. 5 para 2 of the
German Constitution. In particular, the exploitation of the politicians' good name
and their being used for other purposes was tantamount to a libellous attack on
their reputation clearly infringing §§ 823, 1004 of the Civil Code.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


