% IRIS Merlin

=

[IE] Broadcasts Regarding Referendums

IRIS 1998-6:1/9

Candelaria van Strien-Reney
Faculty of Law, National University of Ireland, Galway

In April the High Court in Dublin decided a case concerning radio and television
broadcasts in relation to constitutional referendums.

Under the Irish Constitution, there must be a referendum before any amendment
to the Constitution can be made. In 1995 a referendum to remove the
constitutional ban on divorce gave rise to much litigation regarding the conduct of
referendum campaigns. Just before the referendum, the Supreme Court held that
the government had acted unconstitutionally inter alia by offending the
constitutional guarantee of equality- in spending public money on a one-sided
information and advertising campaign which sought to promote a Yes vote.
However, a subsequent challenge, again in the Supreme Court, to the result of the
referendum - in which the amendment was passed by a majority of less than one
per cent - failed because it could not be proven that the one-sided campaign had
materially affected the outcome of the referendum.

The recent action was for judicial review of a decision by the Broadcasting
Complaints Commission to dismiss a complaint regarding the allocation of free air
time by RTE (the national broadcasting service) in relation to the divorce
referendum. Under s18 of the Broadcasting Authority Act 1960 (as amended), RTE
is obliged, in broadcasting matters of public controversy or public debate, to
present such matters objectively and impartially and without any expression of
RTE's own views, while preserving RTE's right to transmit party political
broadcasts. The applicant sought a declaration that RTE had acted in excess of its
powers under the Act by limiting free air time in the divorce referendum
campaign to certain established political parties. The High Court held that the
failure of RTE to allocate equal amounts of free air time for broadcasts by the Yes
and No sides in the referendum campaign constituted an interference with the
referendum process so as to be undemocratic and to be a constitutionally unfair
procedure. The judge noted that RTE had allocated more than four times as much
free broadcasting time to the arguments in favour of removing the constitutional
ban on divorce as to the anti-divorce campaign. He also said that RTE did not
appreciate fully that referendums were direct legislation by the people, and from
the standpoint of the constitution and the laws, political parties were not de jure
involved in the referendum process. RTE had treated referendum broadcasts as
party political broadcasts and had allocated free air time to the political parties
rather than to the Yes and No campaigns. The Court was prepared to accept that

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



{7
% IRIS Merlin
e

non-party groups might be afforded broadcast facilities on a similar basis to those
given to political parties, or alternatively, RTE was free not to broadcast any party
political broadcasts or any free referendum broadcasts. The decision does not in
any way affect the content of such broadcasts.

As a result of the court's decision, RTE declined to allocate any free air time to
either side in the subsequent referendums on the Amsterdam Treaty and the
Northern Ireland Agreement. Regarding the Amsterdam Treaty, the government-
appointed Referendum Commission sponsored a series of advertisements on RTE
in which actors presented the arguments for both sides of the debate.

Coughlan v RTE, the Broadcasting Complaints Commission and the
Attorney General, High Court, 24 April 1998. Irish Times 25 April 1998

McKenna v An Taoiseach and others (No.2) [1996] 1 ILRM 81

Hanafin v Minister for the Environment and others [1996] 2 ILRM 161

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



