% IRIS Merlin

[FR] TE1 Fined for Failing to Keep to Standards Laid
Down for Sponsoring

IRIS 1995-3:1/20

o Ad van Loon
European Audiovisual Observatory

On 13 January 1995, TF1 was fined FRF 4,980,000 by the Conseil d'Etat for not
keeping to standards laid down for television sponsoring. The channel was
accused of failing to include in the credit titles the name of the programme's
sponsor, Tiercé Magazine : likewise, as the magazine was quoted by name during
the main part of the programme, this in turn means the offence comes under
Article 7 of the decree of 26 January 1987, which bans press advertising
messages. Moreover, with regard to the sponsorship, TF1 was also accused of
having quoted the name of the magazine too often during the programme,
without keeping to the requirements governing sponsorships and the number of
times the sponsor's name can be shown on the screen.

This requirement limiting the number of mentions of the sponsors comes from a
circular issued by the Conseil Supérieur de I'Audiovisuel (CSA) on 23 July 1990
and which set out conditions for programme sponsorship. The circular went on to
say that the mention of the sponsor's name should not last for more than six
seconds in the credit titles and five seconds during the programme and at
intervals of at least ten minutes. After TF1 appealed, the Conseil d'Etat decided
that the circular was simply clarifying Article 11 of the aforementioned decree of
1987 and that no appeal could be made against the CSA for acting in excess of its
authority.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



