% IRIS Merlin

=

[HU] IRISZ TV Loses Case against Hungarian National
Radio and TV Board

IRIS 1998-4:1/11

Gabriella Cseh
Budapest

On 30 June 1997, the Hungarian National Radio and Television Board (NRTB)
awarded two national terrestrial licenses to the Hungarian-Swedish MTM-SBS and
the Luxembourg-based German-Hungarian-American company, CLT-Ufa's
MAGYAR RTL (see IRIS 1997-9: 14). The IRISZ TV proposal, submitted by the First
Hungarian Commercial Television Stock Co. (the company behind IRISZ TV),
majority-owned by the US based Central European Media Enterprises, lost its bid.
On 4 July 1997, IRISZ TV filed a law suit against NRTB asking the Economic
Department of the Budapest Court to annul the Board's decision and to instruct
the Board to duly complete the selection process for the television licence
proposals. IRISZ TV claimed an amount of 17 billion Hungarian Forints - about 8.5
million USD - for damages. This is the very first court case in Hungary filed against
an agency which is entitled to award terrestrial licenses.

IRISZ TV based its petition on three major arguments. First of all IRISZ TV claimed
that MAGYAR RTL failed to keep the application deadline of the Invitation because
it submitted its proposal three hours too late. As a result MAGYAR RTL's proposal
should be deemed invalid.

Secondly, the petitioner also emphasized that the NRTB's decision considered
IRISZ TV's bids for two national terrestrial licenses as one unified bid which was
contrary to the Invitation.

Finally, referring to the Minutes of the NRTB meeting IRISZ TV argued that the
Board ignored the selection process required by Paragraphs 45 and 46 of Act | of
1996 on Radio and Television Broadcasting and voted first about the winners and
then evaluated the bids according to the preliminary decision. According to IRISZ
sources, this illegal voting process was initiated by the Chairman of NRTB, who
emphasized to the members of the Board that if a decision could not be reached
by qualified majority, then according to Paragraph 45 section 1 point c) of Act | of
1996, the Board should be dismissed while he himself would remain in his post.
Thereafter the chairman had named his candidates.

On 12 November 1997, at the request of the Board, the judge granted a closed
hearing, quoting that the documents to be presented in the trial included business
secrets and should not be disclosed. The court also asked the parties to submit

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



=]

IRIS Merlin
g‘:_‘%

o .

further evidence and set the date of the trial to 25 March 1998. On 25 March
1998, the Economic Department of Budapest Court decided in favour of the
Hungarian National Radio and Television Board and IRISZ TV lost the legal battle
on the first instance level.

The Court accepted that MAGYAR RTL failed to keep the application deadline of
the Invitation. However the judge argued that NRTB, in accordance with 99. u
section 3 of the Hungarian Act on Radio and Television Broadcasting, asked for
the completion of deficiencies inccurred in MAGYAR RTL' bid. Furthermore, the
judge argued that there were no cogent rules governing the principles and
guidelines for evaluating the bids. In the meantime, the Court did not find
evidence of violation of the competition rules by NRTB. In the opinion of IRISZ TV
the Court agreed with almost all claims of the petitioner, but came to different
conclusions. As a result, IRISZ filed an appeal against the decision with the
Hungarian Supreme Court. The decision of the highest court of Hungary is
expected after the national elections which will be held in mid-May 1998.

Budapest Court, Economic Department, 25 March 1998, IRISZ TV v. National Radio
and Television Board (NRTB)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



