% IRIS Merlin

=

[NL] A Dutch court rules that the public broadcaster
complied with journalistic standards when reporting on
Polish migrant ' workers in the Netherlands

IRIS 2025-3:1/13

Valentina Golunova
Maastricht University

On 31 December 2024, the District Court of Central Netherlands ruled that the
Dutch public broadcaster Nederlandse Omroep Stichting (NOS) did not act
unlawfully by reporting on the treatment of Polish migrant workers by the
employment agency IFC Work. The court determined, in particular, that NOS did
not overstep the boundaries of media freedom as it fully abided by journalistic
standards. The ruling became publicly available on 4 February 2025.

The case revolved around a programme titled "Poolse Europarlementariér
waarschuwt Polen voor werken in Nederland" (Polish MEP warns Poles about
working in the Netherlands) published by NOS in June 2022. This article detailed
the story of a Polish couple who were recruited to work in the Netherlands.
However, upon arriving in the county, the couple discovered that their salary was
lower than promised and the housing conditions were unsatisfactory. When the
couple got in touch with Polish MEP Robert Biedron, he launched a public
campaign warning Poles about the risks of signing up for low-skilled working
opportunities in the Netherlands.

Prior to publishing the article, NOS contacted IFC Work to provide its perspective
on the story. IFC Work refused to acknowledge any negligence on its part. While it
stated that it had worked with an external party responsible for recruiting workers
in Poland, it also maintained that it had provided timely and adequate information
about the type of work and salary to the couple in question and had promptly
resolved the housing issue following their complaint. The position of IFC Work was
duly reflected in the article. After publication, the article was amended twice to
highlight additional details provided by IFC Work, including a link to its statement
on the agency’s website.

In December 2022, following IFC Work’s complaint, the Netherlands Press Council
(Raad voor de Journalistiek - RVDJ) found that NOS had acted carelessly by
focusing its reporting on IFC Work rather than an external recruiter in Poland.
Following this decision, NOS modified the article again, including a summary of
the RVDJ's findings and a link to its full version.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



£

ﬁqﬁﬁjms Merlin
In court proceedings, IFC Work argued that NOS had infringed upon its reputation
by mentioning the name alongside strong emotive terms, such as "modern

slavery", and sought damages for the harm suffered as a result.

In analysing whether NOS’s media freedom could be lawfully restricted, the court
invoked Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR) and the
case law of the European Court of Human Rights (ECtHR) on journalists’ rights,
duties and responsibilities. The court emphasised that the article in question
contributed to the public debate about the vulnerability of migrant workers in the
Netherlands. It was also determined that all statements of fact made in the article
were supported by relevant evidence, while the value judgments were not
excessive. Furthermore, NOS ensured that IFC Work could exercise its right to
reply both before and after publication. The court also emphasised that
mentioning the name of the agency was appropriate as it ensured the verifiability
of the reporting. Lastly, IFC Work failed to prove that the publication had
damaged its reputation.

The judgment reflects the Dutch court’s strong commitment to protecting media
outlets in fulfilling their role as "public watchdogs".

District Court of Central Netherlands, judgment of 31 December 2024,
ECLI:NL:RBMNE:2024:7291

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



