
[FR] ARCOM fines CNews EUR 50 000 and EUR 100 000
for failing to exercise rigour and honesty
IRIS 2025-1:1/19

Amélie Blocman
Légipresse

The CNews programme “Morandini Live”, broadcast on 28 September 2023, dealt
with a newspaper’s claim that parents of Muslim schoolchildren had persuaded
school leaders in Pau to provide their children with a prayer room during a school
trip. This story was told to illustrate what was presented as a broader
phenomenon, i.e. the failure to respect the principle of secularism in schools,
which was the subject of a studio debate. A banner containing the words “Pau:
school gives in to pressure from Muslim parents” was also displayed throughout
the debate.

After examining the programme concerned, the Autorité de régulation de la
communication audiovisuelle et numérique (the French audiovisual regulator –
ARCOM) concluded that the story had been used to stimulate a studio debate that
had provided a pretext for the expression of aggressive and controversial points
of view. The facts of the case, which later proved to be inaccurate, had not been
sufficiently verified or presented with due care by the broadcaster. The
broadcaster had therefore violated Article 2-3-7 of its broadcasting licence and
Article 1 of the decision of 18 April 2018, which required broadcasters to exercise
rigour in the presentation and processing of information. ARCOM therefore fined
the channel EUR 50 000.

Meanwhile, on 25 February 2024, the presenter of the CNews programme “En
quête d'esprit”, which dealt with the psychological consequences of abortion,
claimed that voluntary termination of pregnancy was “the biggest cause of
mortality worldwide [according to] Worldometer, with 73 million in 2022, or 52%
of all deaths”. A computer graphic was also shown, describing abortion as the
number one cause of “mortality worldwide”, ahead of cancer and smoking.

After analysing the footage, ARCOM noted that the programme had treated
abortion as a cause of death and, therefore, an aborted embryo or foetus as a
deceased person. However, the law did not consider a foetus or embryo as a
person. Abortion should therefore not be presented as a cause of death, according
to the regulator. Moreover, the information given by the presenter and computer
graphic was expressly based on the Worldometer website, which merely referred
to the World Health Organization’s claim that 73 million abortions took place
worldwide each year. The WHO website described abortion as a “common health

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



intervention” and stated that “unsafe abortion is an important preventable cause
of maternal deaths and morbidities”. The programme presenter had described
abortion as “the biggest cause of mortality worldwide” and commented on the
computer graphic without questioning its accuracy. This claim, which the
broadcaster agrees is grossly inaccurate, was not disputed by anyone else in the
studio.

ARCOM therefore decided that the broadcaster had breached the provisions of its
licence and of Article 1 of the decision of 18 April 2018, which required
broadcasters to exercise rigour in the presentation and processing of information.
The channel’s claim that the wrong version of the programme had mistakenly
been broadcast was irrelevant. Finally, analysis of the programme showed that
nobody present in the studio had disputed the claim that abortion was the biggest
cause of mortality worldwide. The broadcaster had also therefore breached its
obligation to control its programmes.

Taking into account the decision of 10 May 2022, in which the broadcaster had
been served with a formal warning, and the previous fine imposed on 17 January
2024, ARCOM fined the broadcaster EUR 100 000.

Décisions n° 2024-1011 du 13 novembre 2024 portant sanction à
l'encontre de la société d'exploitation d'un service d'information (SESI),
JO du 15 novembre 2024

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=RNcWDDhGxhgkoKmcH-
oLOafnZhQYvseZTGXlWvrPu1M=

Decision no. 2024-1011 of 13 November 2024 to sanction the operator of an
information service, OJ of 15 November 2024

Décision n° 2024-1012 du 13 novembre 2024 portant sanction à
l'encontre de la Société d'exploitation d'un service d'information (SESI)

https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000050495790

Decision no. 2024-1012 of 13 November 2024 to sanction the operator of an
information service, OJ of 15 November 2024

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=RNcWDDhGxhgkoKmcH-oLOafnZhQYvseZTGXlWvrPu1M=
https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=RNcWDDhGxhgkoKmcH-oLOafnZhQYvseZTGXlWvrPu1M=
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000050495790


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


