% IRIS Merlin

=

[DE] Federal Constitutional Court rules in dispute over
public broadcasters’ presentation of election results

IRIS 2024-10:1/21

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

On 21 September 2024, the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional
Court - BVerfG) issued an interim decision in which it overturned a previous ruling
of the Oberverwaltungsgericht Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg Higher
Administrative Court - OVG) of 18 September 2024 regarding the presentation of
election results by public broadcasters. Unlike the OVG, the BVerfG thought that
ordering Rundfunk Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg state broadcasting
authority - rbb) to show the individual election results of parties receiving more
than 2% of votes and therefore requiring it to adapt its broadcasting concept
represented a severe intrusion of its broadcasting freedom that could not be
justified based on political parties’ legitimate interests.

In August 2024, in the run-up to the Brandenburg state election, the Partei
Mensch, Umwelt, Tierschutz (Animal Protection Party) had applied to the
Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Administrative Court - VG Berlin) for an interim
injunction against rbb, one of Germany’s nine state public broadcasting
authorities. The injunction would have forced rbb to show the Animal Protection
Party’'s (expected) election results in all presentations of Brandenburg state
election results on its state television channel, provided that it received at least
2% of the votes, so that a maximum of ten candidate lists would need to be
shown separately. In its post-election coverage of the previous state election in
2019, rbb had failed to report the party’s 2.6% share of the vote (which had been
very significant for such a small party), but had included it with those of other
smaller parties under the heading “Other” in some graphics. Although the Animal
Protection Party had won a court appeal (IRIS 2023-8:1/26), it had been too late to
change the coverage after the event. By applying for an injunction against rbb,
the party wanted to prevent the same thing from happening again and to ensure
its results were specifically mentioned in the reporting of the 2024 election. After
its application had been rejected by the VG Berlin, the OVG Berlin-Brandenburg -
which had previously ruled in the party’s favour in proceedings relating to the
2019 election - granted it and ordered rbb to mention the party’s results
separately under the aforementioned conditions. In its reasons, the court
accepted that the party’s right to equal opportunities under the Basic Law was
graded by its size. However, the publicity associated with the mention of
individual election results in television coverage on election night could have a
significant impact on the public perception of smaller parties that failed to reach

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



=]

IRIS Merlin
g‘:_‘%

o .

the 5% threshold required to obtain seats in the state parliament. The OVG ruled
that, since obliging rbb to mention the party’s election result would only represent
a minor intrusion in the broadcaster’'s editorial freedom, the Animal Protection
Party’s legitimate interest should take precedence.

The BVerfG disagreed and overturned the OVG's decision. In interim relief
proceedings, in which its remit is limited to a summary weighing the potential
consequences of the successful or unsuccessful application, the BVerfG concluded
that rbb’s legitimate interests should prevail. Unlike the OVG, the BVerfG thought
that such an order would significantly infringe broadcasting freedom because it
did not just concern conceptual adaptations to graphics and the accompanying
explanation, but also interfered with editorial freedom in the creation and
implementation of concepts for a broadcast, which was protected under the
freedom of programming, a key element of broadcasting freedom. Under this
principle, broadcasters must be able to decide how to fulfil a journalistic task free
from external influence. The OVG's order would have a “profound” impact on this
freedom (regardless of whether the interference was justified, which was not
examined in this case). The setting by a court of a fixed percentage of votes
above which a party’s election result must be shown, the criteria for which could
not be determined either in fact or in constitutional law, limited rbb’s freedom to
adapt its editorial concept where necessary in programme planning that did not
always follow a predictable course. This freedom outweighed a political party’s
right to be mentioned on election night. The publicity that the Animal Protection
Party claimed would increase its chances of winning a greater share of the vote in
future elections was largely irrelevant, especially in post-election coverage.
Election night reporting was primarily focused on the distribution of seats in the
newly elected parliament and its impact on the formation of the next government.

BVerfG, Beschluss der 1. Kammer des Ersten Senats - 1 BvQ 57/24 -

https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2024/09/
qk20240921 1bvg005724.html

Federal Constitutional Court, decision of the 1st chamber of the First Senate - 1
BvQ 57/24

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2024/09/qk20240921_1bvq005724.html
https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2024/09/qk20240921_1bvq005724.html

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



