
[DE] Protection of Minors - Land Body Protests
IRIS 1998-3:1/27

Alexander Scheuer
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

Early in February, the Assembly of Land Councils of Private Broadcasters
(Landeszentrale für private Rundfunkveranstalter - LPR) in Rheinland-Pfalz
brought a formal complaint against the private television channel SAT1. It claimed
that an item dealing with a night club, included in a programme shown by SAT1
between 6pm and 6.30pm, had broken the rules on protection of minors. The
report featured a woman on display, as a sex object, to large numbers of men at
the same time.

Under the regulations on protection of minors contained in Article 3 (2) of the
Agreement between the Federal States on Broadcasting, as amended for the third
time from 26 August to 11 September 1996, and in Section 32, sub-section 2(1) of
the Rheinland-Pfalz Broadcasting Act, as amended by the Act of 17 December
1996, programmes which may be physically, psychologically or emotionally
harmful to children or young people may not be broadcast, unless the operator
makes sure, by his choice of time or in some other way, that children or young
people in the relevant age-groups will not normally see them; he can assume this
will be the case between 11pm and 6am.

The LPR found that the programme was calculated to convey confusing ideas of
sexuality and as such broke the rules. The community's responsibility for the
welfare of growing children and young people imposed certain restrictions on the
freedom of television, and this obliged operators to consider carefully how a
subject of this kind should be presented and, above all, when it should be shown
on public television. The scheduling of this item had violated the basic regulations
on protection of minors.

On the basis of Section 32, sub-section 6, in conjunction with sub-section 5,
sentences 2 to 5 of the Rheinland-Pfalz Broadcasting Act, the Committee for the
Protection of Minors proposed that a formal complaint be made concerning the
programme. On the unanimous recommendation of all the Land media authorities
in the Federal Republic, the Assembly upheld the complaint, ordered that it be
made public in the channel's programme, in accordance with Section 61 (4) of the
Act, and imposed a fine of DEM 75,000.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


