1/2

France

Eutelsat Must Stop Broadcasting Al Manar TV

Amélie Blocman
Légipresse

Does the order in an urgent matter issued by the Conseil d'Etat on 13 December 2004 ordering Eutelsat to
stop broadcasting the television channel Al Manar mark the end of the channel being broadcast in Europe?
This is not the first time that the regulatory authority ( Conseil supérieur de I'audiovisuel - CSA) has applied to
the Conseil d'Etat , on the basis of the new Article 42-10 of the amended Act of 30 September 1986
introduced by the Act of 9 July 2004, on this subject, because of the Lebanese channel's broadcasting of
programmes of an anti-Semitic nature (see |RIS 2004-9:11). The television channel had seemed to want to
"fall into line" with the national regulatory prescriptions, as demonstrated by its signature of a very strict
agreement with the CSA on 19 November. Less than two weeks later, however, the CSA, identified a number
of broadcasts that constituted serious breaches of the agreement, and served notice on it to abide by its
obligations. The CSA also referred the matter urgently once again to the Conseil d'Etat (see IRIS 2005-1:12).
This second order is instructive, firstly because it sets out clearly the scope of the new procedure made
available to the CSA's Chairman by Article 42-10 for applying to the courts in an urgent matter against
operators of satellites broadcasting extra-European channels. The company that produces Al Manar TV
claimed in its defence that the signature of the agreement with the CSA barred use of the procedure in an
urgent matter. It also claimed that, since the CSA had instigated administrative sanction proceedings (service
of official notice) on the basis of Articles 42 to 42-7 of the Act of 30 September 1986, an urgent court case
could not be brought in respect of the same facts. The Conseil d'Etat , however, considered that, on the
contrary, proceedings in an "urgent audio-visual matter" - the scope of which was broadened by the Act of 9
July 2004 - could be brought, regardless of whether or not the television operator had signed an agreement
with the CSA. Similarly, the two procedures (CSA administrative sanction and urgent court proceedings),
which had different purposes, could be instigated simultaneously. After setting aside the procedural
arguments put forward by the TV channel, the Conseil d'Etat noted that, despite the warnings issued by the
CSA and after its signature of the agreement with the CSA, Al Manar had continued to edit a number of
broadcasts with content that was blatantly in contradiction with the provisions of Article 15 of the Act of 30
September 1986 prohibiting the broadcasting of any programme containing incitement to hatred or violence
on the basis of religion or nationality. In view of the risk this constituted for maintaining public order, the
presiding officer of the Conseil d'Etat's disputes board therefore enjoined the company Eutelsat, whose
satellite capacity was being used for broadcasting Al Manar, to stop such broadcasting within 48 hours. At the
same time the CSA, noting that the official notice it had served on the channel to abide by its agreed
undertakings had had no effect, embarked on a sanction procedure that resulted in the termination of the
agreement on 17 December 2004. The following day, the United States announced that it was classifying the
channel as a terrorist organisation, and as a result it was immediately removed from American screens.

References

Conseil d'Etat (ordonnance de référé), 13 décembre 2004, CSA ¢/ Al Manar TV Libanese
communication group) et autres
http://merlin.obs.coe.int/redir

Conseil d'Etat (order in an urgent matter), 13 December 2004, CSA v. Al Manar TV (Lebanese
Communication Group) et al.

This article has been published in IRIS Legal Observations of the European Audiovisual Observatory.

1/2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8885

22
IRIS 2005-2:12/21

© European Audiovisual Observatory

2/2


http://www.obs.coe.int/

	

