of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Magyar Helsinki Bi-
ZOtESAG V. HUNGAMY « vttt eeeeeeeieeeieeeenns aes Bl

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: DTS v. European

COMIMISSION 4ttt ettt st enettenetesteenenrenesaenennes as 4
Court of Justice of the European Union: Soulier and Doke
V. Premier ministre ... uuuer e et ie e iiieeiiiieeenes onn 4

UNITED NATIONS
Special Rapporteur on freedom of opinion and expres-
SION: NEW PO . e vttt ettt ettt e eeeaeeeanees vas

BA-Bosnia And Herzegovina
Public TV services start digital broadcasting ........... ... (§
BG-Bulgaria

Procedure for selection of General Directors of the na-
tional public service broadcasters..........cevvviiiiin ... @

CZ-Czech Republic

Digital Audio Broadcasting.....evvireeenrireernrerneens oos 7
DE-Germany

Cologne Appeal Court finds Tagesschau app unlawful.. ... Bl
No broadcasting licence fee exemption on religious
GIOUNTS & ev sttt et e et ettt s et e e s eeaeaenas aas Bl
Licensing agreement signed by GEMA and YouTube..... ... 9
ES-Spain

Supreme Court decision on private copying............ ... £l
FR-France

Publication of the Act strengthening media freedom, in-
dependence and pluralism.......ccvviiiiiiiiinnennnn 10
Ban on advertising in children’s programmes on public

TV finally @dopted ..ovuernee e eeieeieeiaeeneenn . 17
CSA adopts guidelines on audiovisual coverage of ter-

o 4 ] A=Y« 1T
CSA receives complaints about “Touche pas a mon
POSEE” PrOGIaMME « .\ttt ettt ettt e eeereeennaeenn o
Analysis of the effects of regulation on on-demand
AVMS ettt

IRIS 2017-1

GB-United Kingdom
Government proposes powers to block websites which

do not put into place age verification.................. .. 13l
Claim for damages against the BBC for libel in respect

of @ broadcast fails ...u.vvenrireeeiieeeieieiaierenn . 14
IE-Ireland

Comedian’s comment on “Eucharist” did not breach
broadcasting CoOAE .. uvuiiniiretitieeeeeeieneenennn s 14

Live programme discussion containing “highly offen-
sive” comments about children with disabilities violated
DroadCasting COAE . . urnrernnt ettt eiareeareenn s,
Advertising Standards Authority upholds complaints
against Sprite advert as being “exploitative of sexual-

ity” and “causing grave offence” .........coeiiiiiiiiin . 15
IT-1taly

Online newspaper cannot publish “entertainment
videos” without consent of the rightholder............... 10l
Franceschini Law on cinema and audiovisual sector.... .. 17
The Guidelines of Italian regulatory Authority (AGCOM)
about “hate SPEECh”. . ...ttt iieeeen e 17
LV-Latvia

Media policy basic principles adopted...........ccvun.... 18]

NL-Netherlands
Injunction refused over broadcast using hidden-camera
0T =T TS 19

Parliament agrees on amendments to Media Act......... 20
New regulation on compensation for network failures. . . .[20]

RO-Romania

Digital Switchover, postponed again........ueeerevnnn .. 27
Modifications of Audiovisual Law: promulgation vs re-
212 P 271
RU-Russian Federation

Supreme Court on extremism and terrorism ........... .. 22
SE-Sweden

Supreme Court rules iPhones are subject to copyright
VYt e 22

UA-Ukraine

Court hearing on Russian broadcasts resumed........... 23]
US-United States

Changes in the Digital Millenium Act...........ccovvvnt s 23]



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstotter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

|

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE LAUDIOVISUEL
EURGPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

EUROPARAT EUROPAISCHE KOMMISSION

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht

o0 Mediaforum &ﬁfggs

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: [alison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel ¢ Paul Green e Marco Polo Sarl e
Nathalie Sturlése e Erwin Rohwer

Corrections:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez o Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger ¢ Ronan
O Fathaigh e Lucy Turner

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory ¢ Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2017 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

+R EMR vy/S 5
Institut flir Informationsrecht Institul fur Curopiisches Medienrecht

. * AIKAIO MEZON
O- Al M E E ENHMEPOQIHE
Lo B X 1 & EMIKOINONIAL


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Magyar
Helsinki Bizottsag v. Hungary

On 8 November 2016, the Grand Chamber of the Euro-
pean Court of Human Rights (ECtHR) delivered a land-
mark judgment on the right of access to public docu-
ments. It found that the Hungarian authorities’ refusal
to provide the Hungarian Helsinki Committee, Magyar
Helsinki Bizottsdg (MHB), with information relating to
the work of ex officio defence counsels was in breach
of Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR), which guarantees the right to freedom
of expression. The Court noted that the information
requested from the police by MHB was necessary for it
to complete the study on the functioning of the public
defenders’ system MHB was conducting in its capac-
ity as a non-governmental human-rights organisation,
with a view to contributing to discussion on an issue of
obvious public interest. In the Court’s view, by deny-
ing MHB access to the requested information the Hun-
garian authorities had impaired the NGO’s exercise of
its freedom to receive and impart information, in a
manner striking at the very substance of its Article
10 rights. The Grand Chamber’s judgment is a vic-
tory for journalists, bloggers, academics, and NGOs,
who rely on access to public documents in order to
conduct investigations as part of their role as “public
watchdogs”.

Article 10 ECHR stipulates that “everyone has the
right to freedom of expression. This right shall in-
clude freedom to hold opinions and to receive and
impart information and ideas without interference by
public authority and regardless of frontiers (04046)”.
This article does not mention a right of access to pub-
lic documents, nor a right to seek information. Nei-
ther is there a self-standing right of access to State-
held information under the ECHR, nor a correspond-
ing obligation for public authorities to disclose such
information. Nonetheless, since 2009 the Court in
its case law recognises that such a right or obliga-
tion may be instrumental and necessary for effec-
tive protection of the rights under Article 10 (see Tar-
sasdg a Szabadsagjogokért v. Hungary (IRIS 2009-
7/1), Kenedi v. Hungary (IRIS 2009-7:Extra), Gillberg
v. Sweden (IRIS 2011-1/1 and 2012-6/1), Youth Ini-
tiative for Human Rights v. Serbia (IRIS 2013-8/1),
Osterreichische Vereinigung zur Erhaltung, Starkung
und Schaffung eines Wirtschaftlich gesunden land-
und forstwirtschaftlichen Grundbesitzes v. Austria
(IRIS 2014-2/2) and Rosiianu v. Romania (IRIS 2014-
8/4)). Apart from these developments in its case law,
the Court also referred to national and international

sources of law recognising a right of access to public
documents. This lead the Court to consider a right of
access to information as a crucial instrument for the
exercise of the right to receive and impart information
as guaranteed by Article 10 of the Convention: “For
the Court, in circumstances where access to informa-
tion is instrumental for the exercise of the applicant’s
right to receive and impart information, its denial may
constitute an interference with that right. The princi-
ple of securing Convention rights in a practical and
effective manner requires an applicant in such a situ-
ation to be able to rely on the protection of Article 10
of the Convention”. The Court further concentrated on
the role of civil society and participatory democracy,
and emphasised that access to public documents by
the press and NGOs can contribute to “transparency
on the manner of conduct of public affairs and on mat-
ters of interest for society as a whole and thereby al-
lows participation in public governance”. It considers
“that civil society makes an important contribution to
the discussion of public affairs”, and that “the man-
ner in which public watchdogs carry out their activi-
ties may have a significant impact on the proper func-
tioning of a democratic society. It is in the interest of
democratic society to enable the press to exercise its
vital role of “public watchdog” in imparting informa-
tion on matters of public concern 04046 just as it is to
enable NGOs scrutinising the State to do the same
thing. Given that accurate information is a tool of
their trade, it will often be necessary for persons and
organisations exercising watchdog functions to gain
access to information in order to perform their role
of reporting on matters of public interest. Obstacles
created in order to hinder access to information may
result in those working in the media or related fields
no longer being able to assume their “watchdog” role
effectively, and their ability to provide accurate and
reliable information may be adversely affected”.

Before Article 10 can come into play, however, the in-
formation requested should not only be instrumental
for the exercise of the right to freedom of expression:
the information to which access is sought must also
meet a “public-interest test” for the disclosure to be
considered necessary under Article 10. In addition,
whether the person seeking access to the information
in question does so with a view to informing the pub-
lic in the capacity of a public “watchdog” and whether
the information requested is “ready and available” are
also an “important consideration” for the Court.

After finding that the denial to give MHB access to the
requested information was an interference with MHB'’s
rights under Article 10, the Court explained why this
amounted to a violation of Article 10. First, it consid-
ered that the information requested by MHB was “nec-
essary” for it to exercise its right to freedom of expres-
sion. Second, the Court does not find that the privacy
rights of the public defenders would have been neg-
atively affected had the MHB’s request for informa-
tion been granted. Although the information request
by MHB concerned personal data, it did not involve
information outside the public domain. According to

IRIS 2017-1 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-7/1&id=15719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-7/1&id=15719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-7&id=15719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/1&id=15719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/1&id=15719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/2&id=15719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-8/4&id=15719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-8/4&id=15719

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

the Court the relevant Hungarian law, as interpreted
by the domestic courts, excluded any meaningful as-
sessment of MHB’s freedom-of-expression rights un-
der Article 10. Therefore the Court considered that
the arguments advanced by the Hungarian Govern-
ment, although relevant, were not sufficient to show
that the interference complained of was “necessary in
a democratic society”. By 15 votes to two the Grand
Chamber comes to the conclusion that there has been
a violation of Article 10 of the Convention.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Grand Cham-

ber, case of Magyar Helsinki Bizottsdg v. Hungary, Application no.
18030/11. 8 November 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18262 EN FR
Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),
University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the
European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: DTS
v. European Commission

On 10 November 2016, the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU) delivered its judgment in DTS
v. European Commission, on whether the financing
of the Spanish public broadcaster RTVE is compatible
with EU rules on state aid. At issue were amendments
introduced under Law No 8/2009 on the funding of
RTVE (Ley 8/2009 de financiacién de la Corporacion
de Radio y Televisidn Espafiola), which provided that
advertising, teleshopping, sponsorship and pay-per-
view services would no longer be sources of funding
for RTVE. Instead, the only commercial revenue that
would be available would be income which RTVE de-
rived from the provision of services to third parties
and from sales of its own productions. In order to off-
set RTVE's loss of funding, Law No 8/2009 introduced
a new tax of 1.5% on the revenues of pay-television
operators established in Spain, and a new tax on the
revenues of telecommunications services operators
established in Spain. In addition, if the funding proved
insufficient to cover the whole of RTVE's costs of fulfill-
ing its public service mandate, the State would be re-
quired to make good the shortfall, “thus transforming
RTVE’'s dual funding scheme into an almost entirely
publicly funded scheme.”

In 2010, the European Commission adopted a deci-
sion (2011/1/EU), declaring that the change to RTVE's
funding under Law No 8/2009 was compatible with the
internal market, and that the new system precluded
any overcompensation of RTVE. In that context, the

Commission considered that the fiscal measures at is-
sue were not an integral part of the aid scheme in-
stituted in favour of RTVE, and therefore, any incom-
patibility of those fiscal measures with EU law did not
affect the assessment of the funding scheme’s com-
patibility with the internal market.

A company operating a digital satellite pay-television
service in Spain (DTS) asked the General Court to an-
nul the Commission’s decision. However, in 2014,
the General Court dismissed the application. DTS ap-
pealed to the CJEU, which had now upheld the judg-
ment of the General Court. First, the Court reiterated
that in order for a tax to form an integral part of an aid,
it must be “hypothecated” to the aid, “in the sense
that the revenue from the levying of the tax must nec-
essarily be allocated to the financing of the aid and
have a direct impact on the amount of the aid.” In
this regard, the Court recalled that the amount of aid
is determined on the basis of the net costs of fulfill-
ing the public service mandate, the revenue from the
fiscal measures therefore having no direct impact on
the amount or the grant of the aid to RTVE. Thus, the
Court held there was no “hypothecation between the
fiscal measures and the aid”, because the amount of
the aid is not directly dependent on revenue from the
fiscal measures at issue.

Moreover, the Court rejected DTS’s argument that
“the obligation to pay that tax causes DTS an addi-
tional competitive disadvantage on the markets on
which it operates in competition with RTVE, since the
latter is not liable to pay such a tax.” The Court held
that the question of whether a tax is an integral part
of an aid financed by a tax does not depend on the
existence of a competitive relationship between the
person liable to pay the tax and the beneficiary of the
aid, but only on whether that tax is hypothecated to
the aid in question. Finally, the Court stated that “in
principle, taxes are not subject to the rules on State
aid”, and accepting DTS’s argument would mean “any
tax levied at sectoral level and imposed on undertak-
ings in competition with the beneficiary of the aid fi-
nanced by the tax falls within the rules on State aid.”

e Judgment of the Court (First Chamber) in Case C-449/14 P DTS
Distribuidora de Televisiéon Digital SA v. European Commission, 10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18263 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Court of Justice of the European Union:
Soulier and Doke v. Premier ministre

On 16 November 2016, the Court of Justice of the Eu-

4 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18262
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18263

ropean Union (CJEU) delivered a judgment concerning
compliance of French legislation with the Copyright
Directive (Directive 2001/29/EC), namely the right of
reproduction under Article 2 and the communication
to the public under Article 3(1) in the case of “out-of-
print books”. The CJEU examined whether the con-
sent to authorise acts regulated in Article 2 and 3(1)
of the Copyright Directive can be expressed not only
by author but also by approved Collective Manage-
ment Organisations (CMOs) with regard to commer-
cial exploitation of books that are not published any-
more. The case was initiated by writers Ms Doke and
Mr Soulier and, later on, several institutions and other
35 natural persons intervened in the proceeding.

According to the Intellectual Property Code (the Code)
an “out-of-print book” is a book published in France
before 1 January 2001, which is no longer commer-
cially distributed or published in print or digital for-
mat. The Code provisions established the legal frame-
work for digital and commercial exploitation of those
books that are laid down in the Decree No. 2013-182.
Provisions of the Decree allowed approved CMOs to
give an authorisation for reproduction and digital ex-
ploitation after a period of six months of registration
in the database of “out-of-print books”. The author
or publisher of such a book may oppose in advance
the authorisation given by CMOs within a period of six
months after the date of registration. Following the
expiration of that period, the author’'s written work
will be available in a digital format for commercial ex-
ploitation. All incomes collected in this manner will
be used to support cultural and creative initiatives in
accordance with the Decree. The applicants claimed
that the Decree should be annulled because it is not
in accordance with the Copyright Directive.

After the national court dismissed all pleas that were
not related with Articles 2, 3, and 5 (exceptions and
limitations), the Court concluded that examination of
the case depends on the interpretation of those ar-
ticles. Therefore, the Court requested a preliminary
ruling on whether a Member State is precluded from
establishing a system which gives approved CMOs the
right to authorise reproduction or communication to
the public of the “out-of-print books” while allowing
authors or successors to oppose such a practice.

The CJEU firstly stated that current case does not fall
within the scope of any of exceptions and limitations
since the list of exceptions in the Copyright Directive
is exhaustive in nature. Thereby, the CJEU stated,
Member States may not adopt additional exceptions
other than those listed in the Article 5.

The CJEU noted that in principle the rights of repro-
duction and communication to the public are exclu-
sive rights, preventive in their nature in the sense that
prior consent of the author is required for any use of
his or her work, within the meaning of Article 2 and
3(1). These rights are not only limited to enjoyment
but also extend to the exercise and should be broadly
interpreted. The Copyright Directive does not prohibit

granting certain rights and benefits to third parties,
such as publishers, on the condition that this does not
cause harm to authors’ exclusive rights.

In the view of the CJEU, consent can be given either
explicitly or implicitly, since the Copyright Directive
does not specify the way in which consent should be
expressed. The implicit consent must be defined nar-
rowly in order “not to deprive of effect the very prin-
ciple of author’s prior consent”. Additionally, every
author must be informed of the usage of his work and
means to prohibit it. A mechanism of informing au-
thors does not follow from the French legislation in
question and “a mere lack of opposition on their part
cannot be regarded as the expression of their implicit
consent to that use”. Having regard to the princi-
ples, the CJEU concluded that national legislation is
precluded from conferring a right to approved CMOs
to authorise reproduction and communication to the
public of the “forgotten” books, while allowing authors
to oppose such a practice. This particular context pre-
cludes Member States from presuming that lack of op-
position is a mark in “favour of the resurrection” of
works in terms of their commercial use in digital for-
mat.

e Judgment of the Court (Third Chamber) in Case C-301/15 Marc

Soulier and Sara Doke v Premier Ministre, Ministre de la Culture et de
la Communication. 16 November 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18264 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Bojana Kosti¢
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

UNITED NATIONS

Special Rapporteur on freedom of opinion
and expression: New report

On 6 September 6 2016, a new report by the Spe-
cial Rapporteur on the promotion and protection of
the right to freedom of opinion and expression was
submitted to the General Assembly of the United Na-
tions. This report gives an explanation of some of
the critical contemporary challenges for freedom of
opinion and expression throughout the world. The
context for this explanation is the legal framework
set by international human rights law. Moreover, the
report shows positive trends for freedom of opinion
and expression and finishes providing recommenda-
tion for restraining attacks on and promoting those
fundamental rights.

The report observes that there are different types of
actors who are having their freedom of opinion and

IRIS 2017-1 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18264

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

expression diminished in different countries: journal-
ists, political critics, opposition members, cartoonists,
bloggers, and photojournalists, among others. More-
over, this report shows that attacks on freedom of
expression come by physical means, but also by ad-
ministrative or judicial means, among others. Fur-
thermore, unlawful interferences with those rights are
seen both in analogue and digital environments.

In order to analyse the types of attacks on freedom of
expression and opinion, the report explains the main
legal framework for freedom of expression at UN level,
with special emphasis on Article 19 of the Universal
Declaration of Human Rights and Article 19 of the In-
ternational Covenant on Civil and Political Rights. The
report refers to different resolutions from the Human
Rights Council and the General Assembly of the UN
that have recognised the relevance of freedom of ex-
pression and opinion in modern democratic societies
(see for example IRIS 2016-10/11).

Online restrictions on freedom of expression and
opinion are highlighted in this report. For example,
the report refers to surveillance and individual secu-
rity online. The report explains that bulk collection
and targeted attacks on specific individuals or com-
munities constitute a direct interference with privacy
and security, which are necessary for freedom of ex-
pression and opinion. In addition, the Rapporteur
states his concerns about the frequent lack of eval-
uation of those interferences under Article 19. As a
way of illustration, the Rapporteur refers to the legal
requirements of decryption in Russia and proposals
from the United Kingdom and France to provide law
enforcement and intelligence officials with the author-
ity to request access to encrypted communications.

The Rapporteur also expresses concern about the dis-
ruption of internet and telecommunication services
based on national security and public order. The re-
port makes reference to cases in Turkey, Uganda,
Malaysia, Nauru, Tajikistan, the Democratic Republic
of the Congo, Burundi, India, Bangladesh, Brazil, and
Pakistan. Furthermore, it is recalled that, in 2016,
the Human Rights Council of the UN condemned mea-
sures to prevent or disrupt access to or dissemination
of information online and called upon States to refrain
from and cease those measures.

The report also refers to interferences with freedom
of expression and opinion based on illegitimate aims,
such as the criminalisation of criticism, “assault on re-
porting”, restrictions on expression relating to religion
and belief, and singling out of groups.

Finally, among the recommendations given in the re-
port, it must be recalled that the Rapporteur urges
States to be mindful of the context of digital rights,
the integrity of digital communications and the roles
of intermediaries. Moreover, the Rapporteur rec-
ommends support for independent media and civic
space, and for States to avoid imposing restrictions
on reporting or research that may be seen as critical
to the government or other stakeholders.

e United Nations General Assembly, Report of the Special Rapporteur
on the promotion and protection of the right to freedom of opinion
and expression, A/71/373, 6 September 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18265 EN FR ES
RU

Emmanuel Vargas Penagos
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

BA-Bosnia And Herzegovina

[ Public TV services start digital broadcasting ]

On 14 October 2016, digital TV signal started being
delivered through terrestrial transmitters after sev-
eral postponements (see |IRIS 2016-10:1/5). How-
ever, this so-called “test broadcasting” covers only
the Sarajevo-, Banja Luka-, and Mostar regions, and
is only related to Public Broadcasting Services (PBS)
which operate in Multiplex A. This completes the first
phase of the digitalisation of transmission and emis-
sion equipment. In the next stage, it is planned that
the digital signal will cover the remaining six digital
areas, i.e. the whole territory of Bosnia-Herzegovina.

Citizens who have older generation TV sets are be-
ing advised not to buy receivers for the reception of
the digital signal until the matter of funding and pro-
curement of suitable receivers is resolved. PBS will
continue with analogous broadcasting of their pro-
grammes, so that citizens whom the digital signal
does not reach in this phase of digitalisation will not
be left without reception.

The Communications Regulatory Agency, in charge of
overseeing the operation of electronic media, has said
that in addition to the continuation of digital broad-
casting by PBS, particular attention should be given to
resolving the matter of digital broadcasting by other
TV stations. Therefore, the adoption of relevant deci-
sions by the Council of Ministers on the transition to
the DVBT2 standard and on the further use of Mul-
tiplex A and other frequencies intended for digital
broadcasting is important.

Bosnia-Herzegovina is the only country in Europe
that does not have digital TV broadcasting for the
whole territory. It even missed the deadline of 15
June 2015 set by the International Telecommunica-
tion Union (ITU) and the United Nations (UN) as the
final date for the switch to digital broadcasting world-
wide. Activities in preparation for the switch to digital
broadcasting in Bosnia-Herzegovina started in 2009.

6 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/11&id=15722
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18265
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10:1/5&id=15736

of the European Audiovisu

However, due to numerous technical, procedural, and
political problems, the process is not yet completed.
Clients of telecom and cable operators have HD sig-
nals for a large number of televisions, so for digitiza-
tion through the transmitter only interested citizens in
rural areas.

However, digitalisation is not the only problem that
the public broadcast system is facing. The PBS lost
the possibility to efficiently collect the TV tax fee after
the Parliament did not extend the current model of
collecting the tax fee (see IRIS 2016-9:1/8).

e Poclelo testno emitiranje digitalnog signala u BiH (Further informa-

tion on the start of the digital broadcasting)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18273 BS

Radenko Udovici¢
Media Plan Institute, Sarajevo

BG-Bulgaria

Procedure for selection of General Directors
of the national public service broadcasters

On 18 October 2016, the Council for Electronic Me-
dia (CEM) approved a procedure for the selection of
the General Directors of the national public service
broadcasters. The provision of Article 32 paragraph 1
subparagraph 2 of the Radio and Television Act (RTA)
provides CEM the authority to choose a General Direc-
tor of both national public broadcasters. The legislator
has not identified the procedure for the selection yet.
In its permanent practice, the Supreme Administrative
Court decided that if an explicit provision in the law is
missing, CEM could identify the rules on its own.

Guided by the principles of publicity and trans-
parency, and in execution of the general requirements
according to Article 66 of the Administrative Proce-
dure Code for adopting an administrative act, on 1 Au-
gust 2016 the Council announced to the public the ini-
tiation of proceedings for issuing a procedure for the
selection of the General Directors of the public service
broadcasters.

Within the identified period - until 09 September 2016
- only three letters from citizens were submitted, but
they do not comment on the provisions of the proce-
dure in essence. After several discussions were held,
CEM assumed that all facts and circumstances that
are important for the issuance of the deed were clari-
fied, and approved a procedure for the selection of the
General Directors of the national public service broad-
casters - Bulgarian National Radio (BNR) and Bulgar-
ian National Television (BNT).

The procedure consists of four steps. First, CEM for-
mally considers the documents and admissions for

the participation of candidates in the procedure. In
the second step, CEM considers in essence the doc-
uments of the candidates who are allowed to partic-
ipate. Therefore, CEM evaluates the candidates ac-
cording to the following criteria: (1) professional com-
petence, familiarisation with the activities of the radio
(for the candidates for General Director of the BNR),
and familiarization with the activities of the televi-
sion (for the candidates for General Director of BNT);
(2) managerial competence (capability of establishing
goals, means for their achievement and expected re-
sults; capability of solving problems, capability of tak-
ing managerial decisions and decision for grounding
means for their realisation); (3) organisational com-
petence (capability of planning and organizing the ac-
tivity of BNR and BNT and accomplishing the tasks by
priority). After giving due consideration of the candi-
dates’ competence, CEM decides which candidates to
invite for a hearing. At the fourth and final step, CEM
selects the General Director.

CEM provides transparency for the procedure. The Su-
pervisory Body allows journalists to be present during
the candidates’ hearing. On the first workday after
the hearing, CEM identifies the candidate selected to
be the General Director of BNR or BNT. The candidate
who has received at least three votes is selected. In
case a General Director is not selected during three
consecutive meetings, the procedure is terminated.

o Pemenne 3a npuemane wa Ilpomeanypa 3a m360p Ha reme-
paJieH JUPEKTOP Ha HAIMOHAJHUSA ODIIECTBEH JOCTABYMK HA
PaguoOyCJIyTH , CbOTBETHO HA F'e€HEePAJIeH ITUPEKTOD Ha HAIHAO-
HAJIHASA OOIIEeCTBEH JOCTABYUK HA ayJUO - BU3yAJTHA MeTUITHI
YCJIyTH € JIOCTBITHO Ha aapec (Decision for approving a procedure
for the selection of the General Directors of the national public ser-
vice broadcasters)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18274 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CZ-Czech Republic

[ Digital Audio Broadcasting ]

On 24 August 2016, the Government of the Czech Re-
public approved Decision no. 730 on the Terrestrial
Digital Broadcasting of the public service broadcaster
Czech Radio. The Decision allocates frequencies to
Czech Radio for the period 2016-2021 in accordance
with the rules of procedure under the Electronic Com-
munications Act (Act no. 127/2005 Coll.). Further-
more, the Decision states that Czech Radio has to
start a regular digital broadcast. It establishes an ad-
visory body within the Ministry of Culture for coordi-
nating the evaluation process and the preparation of
other decisions on the digitisation of radio broadcast-
ing within 6 months of the implementation of the reg-

IRIS 2017-1 7


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9:1/8&id=15736
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18273
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18274

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

ular digital broadcast. The Ministry of Culture, in coop-
eration with Czech Radio and the Broadcasting Coun-
cil, should evaluate the ordinary terrestrial broadcast-
ing of Czech Radio and prepare a Development Strat-
egy of terrestrial broadcasting including the regula-
tory and legislative framework.

The development of digital audio broadcasting in the
Czech Republic remains relatively uncoordinated, be-
ing composed of various experiments and test broad-
casting. Apart from the public Czech Radio, the main
drivers of digitisation are the operators of public com-
munications networks for radio broadcasting, existing
and new radio stations. In the current situation, al-
most all available FM frequencies are being used for
broadcasting. Presently, Czech legislation provides no
comprehensive solution for the digital broadcasting in
force. The current developments confirm the plans for
the allocation of available capacity networks needed
to disseminate programmes and services of Czech Ra-
dio. It is necessary to prepare a Development Strat-
egy for radio broadcasting in the country, including
analysis and solutions for financing, possibly a paral-
lel provision of analogue and digital broadcasting, and
the political adoption of policies on the coordinated in-
troduction of digital radio broadcasting - most likely in
2021, with the resolution of analogue FM broadcasting
after 2025.

e Usneseni viddy Ceské republiky ze dne 24. .srpna 2016 ¢. 730 k
ndvrhu rozvoje zemského digitdiniho vysilani Ceského rozhlasu (De-
cision of the Goverment of the Czech Republic of 24 August 2016 No.
730 on the Terrestrial Digital Broadcasting of the Czech Radio)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18300 ()

y Jan Fudik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

Cologne Appeal Court finds Tagesschau app
unlawful

In a ruling of 30 September 2016, the Oberlandes-
gericht Kéln (Cologne Appeal Court - OLG Kéln) de-
cided that the Tagesschau app, in its version available
on 15 June 2011, was unlawful (case no. 6 U 188/12)
and banned the public service broadcasters from dis-
tributing it in this form. Several German newspaper
publishers had applied for an injunction against the
association of German public broadcasters, ARD.

The plaintiffs had claimed that the app infringed Ar-
ticle 11d of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State
Broadcasting Agreement - RStV), which prohibits pub-
lic service broadcasters from using telemedia to offer
“press-type services that are not related to a specific
programme”. The ban is, at least partly, designed

to protect publishing houses by limiting the Internet-
based activities of public service broadcasters. After
the OLG KoIn had initially rejected the claim on the
grounds that the responsible NDR Broadcasting Coun-
cil had not classified telemedia as a press-type service
and had therefore allowed the app, the BGH (Federal
Supreme Court) had held that the Broadcasting Coun-
cil’s decision was not binding on the Appeal Court and
had asked the OLG Kéln to decide for itself whether
the app should be considered press-like. The BGH also
explained that the app should not be primarily charac-
terised by written text and still images, but by radio-
and television-like content (see IRIS 2015-7/6).

In its assessment, the OLG KéIn decided that the con-
tent of the app on 15 June 2011 should be considered
press-like. It held that the paper copies of the app’s
content submitted by the plaintiffs were sufficient to
justify the examination requested by the BGH. The
judges found that the home page of the app, which
users saw first, consisted entirely of text and still im-
ages. It mainly contained links to pages of text, some
of which contained images. Virtually all of these ar-
ticles took the form of self-contained news reports.
Since written text and still images were therefore pri-
mary elements of the app, it was press-like accord-
ing to the BGH'’s definition. The Tagesschau app had
therefore infringed Article 11d RStV and was unlawful
in its version available on 15 June 2011.

e Pressemitteilung des Oberlandesgerichts KéIn vom 30. September
2016 (Az.: 6 U 188/12) (Press release of the Cologne Appeal Court of
30 September 2016 (case no. 6 U 188/12)) DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

No broadcasting licence fee exemption on re-
ligious grounds

In a ruling issued on 20 September 2016 (case no.
5 K 145/15.NW), the Verwaltungsgericht Neustadt
(Neustadt Administrative Court - VG Neustadt) de-
cided that exemptions from the obligation to pay the
broadcasting licence fee cannot be granted on reli-
gious grounds because the licence fee is not con-
nected to any ideological belief.

Since 1 January 2013, the broadcasting licence fee
has been charged per household rather than solely to
owners of reception devices. A free church pastor had
previously had a complaint about the fee rejected.
He had claimed that the new regulation was uncon-
stitutional and infringed his freedom of conscience.
The judges at the VG Neustadt had rejected this com-
plaint on 24 February 2015 (case no. 5 K 713/14.NW).
The clergyman’s application to appeal against this rul-
ing had also been rejected by the Oberverwaltungs-
gericht Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate Admin-

8 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18300
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/6&id=15745

of the European Audiovisu

istrative Court of Appeal - OVG) on 16 November 2015
(case no. 7 A 10455/15). The OVG judges had found
that the licence fee did not breach either the principle
of equal treatment or the freedom of religion and con-
science guaranteed under Article 4(1) of the Grundge-
setz (Basic Law).

However, in June 2014, the pastor applied once again
for an exemption from the licence fee obligation for
reasons of conscience. He argued that the content of
numerous programmes transmitted by public service
broadcasters was incompatible with his values and he
did not want to help finance them. A large propor-
tion of programmes, he claimed, depicted an unac-
ceptable, ungodly, immoral and destructive lifestyle
that was incompatible with biblical Christian values.
However, he based his application on hardship rather
than religious grounds. His family did not own either
a TV set or a radio. Family members obtained most
information from the Internet and DVDs. However,
Studwestrundfunk (SWR) rejected his application. Af-
ter the pastor’'s appeal was also rejected, he lodged
a further appeal with the VG Neustadt. This was also
dismissed.

In the latest ruling, the judges referred, among other
things, to the OVG decision, according to which the
conditions for a licence fee exemption were not met.

The VG Neustadt held that the licence fee had no con-
nection with any ideological belief. The public ser-
vice broadcasters’ work was characterised by the obli-
gation to guarantee diversity and broadcasters’ pro-
gramming freedom, which were enshrined in constitu-
tional law. The financing guarantee enabled the pub-
lic service broadcasters to meet these requirements
and to remain independent from the state. Besides,
according to the Bundesverfassungsgericht (Federal
Constitutional Court), a decision based on conscience
did not, in principle, exempt someone from paying
taxes and duties. In view of the diversity of pro-
grammes offered by public service broadcasters, the
plaintiff could not deny that there were a whole host
of programmes that were fully consistent with his val-
ues.

o Urteil des Verwaltungsgerichts Neustadt vom 20. September 2016

(Az.: 5 K145/15.NW) (Ruling of the Neustadt Administrative Court of
20 September 2016 (case no. 5 K 145/15.NW))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18284 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Licensing agreement signed by GEMA and
YouTube

According to media reports, following years of legal
discussions and negotiations, the German collecting

society for music rights, GEMA, and the company
Google reached an agreement on 1 November 2016
on remuneration for music content on the Google-
owned YouTube video portal.

GEMA represents approximately 70,000 musicians
and publishers, assisting them with the commercial
exploitation of their works. It negotiates tariffs for the
different types of use of music, issues licences, veri-
fies the analogue and digital use of works and collects
licence revenue on its members’ behalf.

Founded in 2005, the YouTube video portal has been a
subsidiary of Google Inc. since 2006. YouTube makes
video clips available to its users free of charge for
them to watch, rate and comment on, as well as en-
abling them to upload videos themselves.

Under the new agreement, GEMA members will re-
ceive a fee for the use of copyright-protected works
via the online platform. The agreement applies not
only to future use, but also retrospectively as far
back as 2009, when the previous agreement between
Google and GEMA ended. After that agreement ex-
pired, all videos containing copyright-protected ma-
terial that should have been licensed via GEMA were
blocked on the online portal.

Google is now thought to be prepared to pay a cur-
rently unknown fee to GEMA for each video view.
YouTube will inform GEMA about the number of times
each video is viewed and make the correspond-
ing payments. The agreement will cover not only
YouTube’s traditional advertising-funded service but
also its new subscription service, which is already
available in the USA and should soon be launched in
Europe.

e Pressemitteilung der GEMA vom 1. November 2016 (GEMA press
release. 1 November 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18304 DE

Martina Viviane Totz
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ES-Spain

[ Supreme Court decision on private copying ]

By judgment of 10 November 2016, the Spanish
Supreme Court cancelled Royal Decree 1657/2012,
which regulates the procedure of compensating right-
sholders for acts of private copying. This Decree was
itself a continuation of the derogation by Royal De-
cree Law 20/2011 of the private copying levy and the
introduction of a new system whereby fair compensa-
tion for acts of private copying is paid to rightsholders

IRIS 2017-1 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18284
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18304

from the state budget (see|IRIS 2012-8/19, IRIS 2011-
5/20, IRIS 2011-4/23 and IRIS 2010-10/7).

The Supreme Court decision follows the judgment de-
livered on 9 June 2016 by the Court of Justice of
the European Union (CJEU) in Case C-470/14, EGEDA
v. Administracion del Estado, following a request for
a preliminary ruling on the interpretation of Article
5(2)(b) of Directive 2001/29/EU (the “InfoSoc Direc-
tive”) referred by the Spanish Supreme Court (see
IRIS 2016-7/3). Article 5(2)(b) provides that Mem-
ber States may provide for exceptions or limitations
to the reproduction right “in respect of reproductions
on any medium made by a natural person for private
use and for ends that are neither directly nor indirectly
commercial, on condition that the rightholders receive
fair compensation”. The CJEU considered that, in the
Spanish scheme, the payment of the fair compensa-
tion is financed from all the budget resources of the
general state budget, and therefore also from all tax-
payers. According to the CJEU, such a scheme was
not a guarantee that the cost of that compensation is
ultimately borne solely by the users of private copies.
The Court concluded that Article 5(2)(b) of the InfoSoc
Directive precludes a fair compensation scheme fi-
nanced from the general state budget in such a way
that it is not possible to ensure that the cost of that
compensation is borne by the users of private copies.

Based on this preliminary ruling, the Supreme Court
considers, in its judgment of 10 November 2016, that
the Spanish regulation on private copying compensa-
tion is incompatible with the judgment of the CJEU and
with EU law. The Supreme Court also rejects the re-
quest of the State Attorney to suspend the procedure
until the Constitutional Court pronounces itself on the
appeal presented against Article 1 of the Intellectual
Property Law as revised in 2014, when it incorporated
the Royal Decree Law 20/2011 which introduces the
new system of private copying compensation. The
Supreme Court establishes that when a national legal
provision is contrary to EU law, it must be declared
as inapplicable, independently from it being declared
also as unconstitutional, due to the primacy of EU law
over national law. The Supreme Court considers that,
as the Intellectual Property Law 21/2014, as well as
the Royal Decree Law 20/2011 are inapplicable in ac-
cordance with the CJEU judgment of June 2016, the
Royal Decree of 2012, which regulates the procedure
for paying the compensation from the general state
budget must be declared null as it stays without any
effective legal basis.

The Spanish Government is now preparing a working
document for the future system of private copying
compensation that would be based again on a levy
on carriers, equipment and devices and that would be
used for the negotiations with the main stakeholders
concerned.

e Tribunal Supremo, Sala de lo Contencioso-Administrativo, Seccion
Cuarta, Sentencia num. 2394/2016 (Judgment of the Supreme Court,
no. 2394/2016. 10 November 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18266 ES

Sophie Valais
European Audiovisual Observatory

FR-France

Publication of the Act strengthening media
freedom, independence and pluralism

The Act of 14 November 2016 “strengthening media
freedom, independence and pluralism” has been pub-
lished in the Official Gazette. Under the new Act, all
journalists now have the right of refusal, which was
previously only held by journalists working for public
service broadcasters. To this end, a new Article 2bis
has been added to the Act of 29 July 1881. Journalists
will be entitled to “refuse to yield to any form of pres-
sure, refuse to divulge their sources and refuse to en-
dorse an article, programme, part of a programme or
contribution whose form or content has been modified
without their knowledge or against their will”. They
cannot be forced to act contrary to their “professional
beliefs” formed in accordance with the ethical char-
ter of their employer. Such a charter must now be
adopted by all media service providers, drafted jointly
by management and journalists’ representatives. Any
breach of a journalist’s right of refusal will be punished
with the total or partial suspension of public funding
for the company concerned.

The Act also requires all television companies who
broadcast “political and general news programmes”,
as well as mainstream radio services, to appoint
“committees to monitor the integrity, independence
and pluralism of information and programmes”.
These committees can act on their own initiative or
be consulted at any time by the governing bodies of
the company concerned or by any individual. Partic-
ular attention is paid to the independence of commit-
tee members, which must be established prior to their
appointment, and to the modus operandi of the com-
mittees themselves.

Furthermore, the national audiovisual regulatory au-
thority (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel - CSA) is
given greater responsibility to ensure integrity, inde-
pendence and pluralism. For example, it will be re-
quired to ensure that the agreements that it signs with
media service providers include measures to guaran-
tee respect for the principles enshrined in the new Ar-
ticle 2bis of the Press Act. Companies that infringe
these principles over a period of several years will be
excluded from the simplified broadcasting licence re-
newal system. The CSA will also have to ensure, a

10 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/19&id=15723
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/20&id=15723
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/20&id=15723
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/23&id=15723
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/7&id=15723
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-7/3&id=15723
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18266

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

posteriori, that the agreements that it signs with me-
dia service providers guarantee respect for the right
of refusal. It will need to ensure adherence to the
logical numbering system of “national free-to-air ter-
restrial television services and the fair, transparent,
consistent and non-discriminatory numbering of other
television services in the programme lists of service
distributors”.

Finally, the Act contains a section concerning the
transparency obligations of companies in the press
and audiovisual sectors. It states that, each year,
such companies must make the readers of their publi-
cations or online news services fully aware of the com-
position of its capital if any legal or natural person
owns a holding of 5% or more, and of its governing
bodies. The company must mention the identity and
shareholding of each of its shareholders.

The Constitutional Council decided that the Act’s pro-
visions on reforms to the protection of the confiden-
tiality of journalists’ sources were unconstitutional.

e L0in°2016-1524 du 14 novembre 2016 visant a renforcer la liberté,
I'indépendance et le pluralisme des médias (Act no. 2016-1524 of
14 November 2016 strengthening media freedom, independence and
pluralism)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18306 FR
e Conseil constitutionnel, décision n°2016-738 DC du 10 novembre
2016 (Constitutional Council, decision no. 2016-738 DC of 10 novem-
ber 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18307 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Ban on advertising in children’s programmes
on public TV finally adopted

On 7 December, the Senate finally adopted, by 213
votes to 0, the bill tabled by a Green Party MP banning
commercial advertising in children’s programmes on
public television.

Article 1 of the bill supplements Article 14 of the Act
of 30 September 1986 and states that advertising in
these programmes will be regulated under a Coun-
cil of State decree. It also gives the national au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA) a monitoring and advisory role.
Each year, the CSA will have to submit to parliament
“a report evaluating the actions taken by audiovisual
communication services to ensure that commercials
broadcast during programmes aimed at young people
respect public health objectives and the fight against
high-risk behaviour, and making recommendations to
improve self-regulation of the advertising sector”.

Article 2, which amends Article 53 of the 1986 Act,
provides for a ban, from 1 January 2018, on commer-
cial advertising during public television programmes

aimed at children under 12, and for 15 minutes before
and after such programmes. This ban also applies to
all messages transmitted on the websites of national
television services that offer this type of programme.

Noting that, with 8.3 million youngsters aged between
4 and 14, France now has the largest “children’s”
market for television advertisers, ahead of the United
Kingdom and Germany. The bill’'s authors plan to
“strictly limit the effects of advertising in programmes
aimed at young people broadcast on public television
channels”, especially its impact on childhood obe-
sity. However, the ban does not concern private chan-
nels which, for their part, are self-regulated under the
CSA's supervision.

The resulting loss in revenue for France Télévisions
(EUR 17 million of advertising income plus EUR 3 mil-
lion to produce programmes to replace the advertis-
ing windows) is accounted for in the France Télévisions
draft contract of objectives and means for 2018 on-
wards.

e L0in°2016-1771 du 20 décembre 2016 relative a la suppression de
la publicité commerciale dans les programmes jeunesse de la télévi-
sion publique (Act no. 2016-1771 of 20 december 2016 banning com-
mercial advertising in children’s programmes on public television)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18308 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA adopts guidelines on audiovisual cover-
age of terrorist acts

On 20 October 2016, following a number of meetings
with representatives of audiovisual media, journalists
and victims, as well as the Paris public prosecutor,
the national audiovisual regulatory authority in France
(Conseil Supérieur de I'Audiovisuel - CSA) adopted a
set of guidelines on audiovisual coverage of terrorist
acts. Under the Act of 21 July 2016 extending the ap-
plication of the State of Emergency Act of 3 April 1955,
the CSA had been asked to draw up a code of con-
duct for audiovisual coverage of terrorist acts. This
request followed complaints about inappropriate cov-
erage of the Paris and Nice terrorist attacks last July,
which had resulted in formal demands being issued to
some television channels. Complaints had also been
lodged against BFM TV by victims’ families.

In the new guidelines, which go beyond the legal
framework applicable to media coverage of such in-
cidents (Art. 1 of the Act of 30 September 1986 and
CSA recommendation 2013-04 of 20 November 2013
on coverage of international conflicts, civil wars and
terrorist acts by audiovisual communication services),
the CSA assesses current issues linked to the cover-
age of terrorist acts that cannot be dealt with under

IRIS 2017-1 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18306
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18307
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18308

of the European Audiovisu

mandatory and general rules on account of the diver-
sity of situations met, and suggests how these issues
should be approached.

These guidelines should enable the media, in relation
to coverage of terrorist acts, to reconcile the need to
protect freedom of information with other general in-
terest requirements such as the proper running of ju-
dicial investigations, protection of the activities of se-
curity forces, protection of victims and their families,
and respect for human dignity.

As far as general guidelines are concerned, audio-
visual media service providers are urged to adopt a
more stringent internal monitoring and validation pro-
cess that should be followed prior to any broadcast
when a terrorist act occurs. They are also asked to
consider setting up a procedure through which broad-
casts are slightly delayed.

With regard to judicial investigations and the activities
of security forces, the CSA reminds service providers
that they must not make any contact with terrorists or
hostages. They must also be very careful not to en-
danger the safety of victims or witnesses. Broadcast-
ers are free to decide whether to disclose the identity
of individuals who carry out terrorist acts. The CSA
recommends that everything possible is done to avoid
the broadcast of propaganda and that, if it is broad-
cast, it is accompanied by suitable editorial comment.
It suggests that amateur footage of terrorist attacks
should only be paid for in exceptional circumstances.
Among the precautions that should be taken to in-
crease the reliability of information broadcast, it is
suggested that “experts” who are invited to speak on
air are introduced in a systematic and regular man-
ner, along with information about their personal back-
ground that could influence what they say.

Media service providers are encouraged to continue
evaluating their procedures, taking into account any
recommendations in the document that they do not
already follow.

e Précautions relatives a la couverture audiovisuelle d’actes terror-
istes (Guidelines on audiovisual coverage of terrorist acts)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18285 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA receives complaints about “Touche pas
a mon poste” programme

On 23 November 2016, the national audiovisual reg-
ulatory authority in France (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA), having received numerous com-
plaints from viewers, issued a warning and formal no-
tice to the TV channel C8, owned by the Canal Plus
group, concerning two excerpts from “Touche pas a

mon poste”, a programme presented on C8 every
evening by Cyril Hanouna. A third excerpt is the sub-
ject of pending proceedings and could result in a sanc-
tion being imposed.

The warning concerns the edition broadcast on 27
September 2016, in which Cyril Hanouna yelled at
a panellist: “Who was it who came into my office
whining in July, eh? Shut up! What a fool he is!”
The CSA considered that this verbal assault showed
a lack of restraint likely to humiliate its victim. It was
also seriously concerned about the repeated nature of
this type of incident and how it might be imitated by
young viewers.

The formal notice concerns part of the programme
“Les 35 heures de Baba”, broadcast on 14 October
2016, in which another panellist, egged on by the pre-
senter, kissed a female guest on the chest despite
twice being told very clearly that she did not want to
be kissed. The CSA ruled that this behaviour contra-
vened Article 3-1 of the Act of 30 September 1986, in
particular by depicting sexism and a degrading image
of women.

Finally, the CSA received a huge number of com-
plaints from viewers (who can now complain via an
online form) about a third programme, broadcast on
3 November 2016, in which a crime attributed to the
first panellist was re-enacted. Noting that the channel
was already the subject of a formal notice with regard
to respect for human dignity, the CSA director general
submitted the file to the independent rapporteur re-
sponsible for instituting proceedings and the investi-
gation of cases likely to result in sanctions. Sanctions
can range from on-air apologies to fines.

Amélie Blocman
Légipresse

Analysis of the effects of regulation on on-
demand AVMS

The national audiovisual regulatory authority in
France (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel - CSA) has
published a study, conducted by French media re-
search institute IDATE, on the economic effects of De-
cree no. 2010-1379 of 12 November 2010 concern-
ing on-demand audiovisual media services (AVMS).
The study assesses the current range of pay-per-
view video-on-demand (VoD) and subscription video-
on-demand (SVoD) services available in France (eco-
nomic models and consumption) in order to weigh up
the decree’s effects on the development of the video-
on-demand market in France.

The study analyses the Decree’s impact on the promi-
nence given to and financing of audiovisual and cine-
matographic works by on-demand AVMS. The Decree

12 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18285

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

(Art. 13) requires such services to ensure that Euro-
pean works and works made originally in the French
language are present and given prominence on their
home page and in their catalogue. These obligations
apply to AVMS with catalogues containing at least 20
cinematographic or audiovisual works. However, the
study found that, in contrast to SVoD, the real impact
of these obligations on the actual consumption of Eu-
ropean and French-language content is questionable
where pay-per-view VoD services are concerned, since
very few users access these services through the rel-
evant home page. As a result, the viewing choices
of only a small minority can be influenced by what
is displayed there. The decrees’ provisions on the
proportion of European (60%) and French-language
works (40%) in catalogues appear to be having a
satisfactory effect, although ensuring and monitoring
fulfilment of the obligation to respect these quotas
“at all times” seems unrealistic, since the content of
these catalogues changes very frequently in accor-
dance with commercial agreements and the availabil-
ity of works.

The CSA study also analyses how the Decree has af-
fected the industry’s contribution to audiovisual and
cinematographic production, with on-demand AVMS
that generate net annual turnover of more than EUR
10 million subject to investment obligations. Accord-
ing to the IDATE, the Decree’s impact in this area is
debatable for several reasons. First, the number of
services that exceed the turnover threshold is very
small (only 4 out of 124 in 2012). Secondly, providers
of on-demand AVMS who are subject to production
obligations meet their obligations solely by purchas-
ing rights. To date, no French-based provider of on-
demand AVMS has become involved in prefinancing
since this is heavily linked to exclusivity, which is not
part of the current business model of pay-per-view
VoD services.

Therefore, the study concludes that the Decree does
not seem capable of producing any visible effects on
the prefinancing of French and European audiovisual
and cinematographic production.

Finally, after a comparison with other European mar-
kets, the study describes a trend scenario based on le-
gal perimeters remaining constant, as well as a num-
ber of variants that could result from the amendment
of one or more aspects of the legal framework gov-
erning on-demand AVMS.

o Effets économiques du décret n°2010-1379 du 12 novembre 2010
relatif aux services de médias audiovisuels a la demande, novembre
2016 (Economic effects of Decree no. 2010-1379 of 12 November
2010 concerning on-demand audiovisual media services, November
2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18305 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Government proposes powers to block web-
sites which do not put into place age verifi-
cation

The UK Government has introduced amendments to
the Digital Economy Bill which will enable the blocking
of pornographic websites which do not put into place
age verification measures to ensure that they are not
accessed by persons under 18.

The Digital Economy Bill contains measures to require
that pornographic sites include age verification mea-
sures. If these are not in place, pornographic content
made available on a commercial basis will constitute
“offending material”. The system will be supervised
by the British Board of Film Classification, which is
responsible for the age classification of films, videos
and DVDs. In the original draft of the bill the sanc-
tion for making available offending material was the
power to withdraw payment services such as Visa and
PayPal from offending sites. There was also provision
for fines of up to £250,000 or five percent of the oper-
ator’s qualifying financial turnover. The amendments
introduced by the Government go further through giv-
ing the Board the additional power to request an inter-
net service provider to take steps or make arrange-
ments so as to prevent persons in the UK from be-
ing able to access the offending material. The power
also includes steps or arrangements which will have
the effect of preventing persons in the UK from being
able to access “material other than the offending ma-
terial” using the service provided by the internet ser-
vice provider, which gives the Board a potentially wide
power to restrict content. The duty will be enforceable
by the Board through the courts. The Government has
stated that the Board will have flexibility as to which
sanction it chooses to use, but once action has been
taken, it will prevent access to the whole pornography
site.

This requirement to block access is stated to apply
to all sites in the UK and overseas. Where websites
originate in the EU the process will be compatible with
country of origin rules.

e Department for Culture, Media and Sport: New Blocking Powers to
Protect Children Online. 20 November 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18292 EN
e Digital Economy Bill
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18293 EN

e House of Commons, Notices of amendments given up to and includ-
ing Wednesday 23 November 2016, Digital Economy Bill, as amended

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18268 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

IRIS 2017-1 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18305
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18292
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18293
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18268

of the European Audiovisu

Claim for damages against the BBC for libel
in respect of a broadcast fails

On 28 October 2016, the English High Court held that
the comments made by a BBC interviewer during a
live broadcast to the effect that the claimant, the
Chief Imam of Lewisham Islamic Centre, “is an ex-
tremist speaker” who has “promoted and encouraged
religious violence” were “substantially true”, i.e., the
defence to the libel action which succeeded was “jus-
tification” (meaning that the words complained of are
substantially true). The complainant first used the
BBC’s complaints procedure before applying to the
Court for relief.

The Court held that the words complained of meant
that the complainant is “an extremist Islamic speaker
who espouses extremist Islamic positions” and that
Mr Begg had “recently promoted and encouraged reli-
gious violence by telling Muslims that violence in sup-
port of Islam would constitute a man’s greatest deed”.
The BBC relied on speeches, a document, invitations
to speakers, and a PR release extending back to 2006.
Responding to the claimant’s points about his inter-
faith work, work with the police and general standing
in the community, the Court concluded that Mr Begg
“was something of a ‘Jekyll and Hyde’ character: he
presented a (benign) face to the local Lewisham and
inter-faith community and another (extremist) face to
receptive Muslim audiences on chosen occasions”.

Perhaps the key matter of legal interest is the timing
of the remarks relied on by the BBC. However, the
judge rejected an argument that an error of fact as
to the timing of the claimant’s remarks was of “suffi-
cient significance to undermine the BBC’s case on jus-
tification”. The BBC had stated that the claimant “is
an extremist speaker (i.e. in the present tense” and
“had recently" told Muslims that violence would “con-
stitute a man’s greatest deeds”. The judge held that
the “substance of the charge by the BBC” remained
“substantially true”, and there had also been no dis-
avowal of the position expressed in the statements by
the time of the November 2013 broadcast, and the
most egregious 2009 speech remained available on-
line.

e Shakeel Begg v BBC [2016] EWHC 2688 (OB)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18267 EN

e Judiciary of England and Wales, Press Summary - Shakeel Begg v
BBC. 20161 EWHC 2688 (OB)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18291 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

IE-Ireland

Comedian’s comment on “Eucharist” did not
breach broadcasting code

The Executive Complaints Forum of the Broadcast-
ing Authority of Ireland (BAI) has rejected a complaint
against the broadcaster TV3 that a comedian’s com-
ment about the “Eucharist” infringed general commu-
nity standards and respect for persons and groups in
society. A complaint had been made over the March
2016 broadcast of the comedian Tommy Tiernan’s
Crooked Man programme by TV3, in which he referred
to the “Eucharist” as “that f*****x thing”.

Under section 48 of the Broadcasting Act 2009, indi-
viduals may make a complaint to the Authority that
a broadcaster failed to comply with the broadcast-
ing codes. The complainant stated that while one
“expected” Tommy Tiernan to use “coarse and offen-
sive language, the comedian “went beyond the lim-
its of acceptability” with this reference. The com-
plainant was of the opinion that the comedian’s com-
ment “amounted to blasphemy” and asserted that
“while satire and mockery are part of the comedian’s
routine, blasphemy, profaning the sacred, is an en-
tirely different matter.” The complainant further con-
tended that “it was an offence under the Defamation
Act to broadcast it.”

In response to the complaint, TV3 stated that Tommy
Tiernan is a comedian and that “comedians typically
use material that may not to be everyone’s liking”.
The broadcaster contended that “Satire and mockery
is part of Mr. Tiernan’s routine” and it was “quite
clear” that the comedian’s “comment was a joke and
not meant in the literal sense.”

The BAI Executive Complaints Forum, in adjudicating
the complaint, observed that the reference to the Eu-
charist in the programme “was made in the context
of a comedy routine and that “one of the functions
of comedy is to push the boundaries of acceptable
speech.” The Forum acknowledged that comedy con-
tent “may be offensive to some viewers or listeners”
and as such, the Forum was concerned with the ques-
tion of “whether the content was offensive in a man-
ner that would infringe general community standards
and infringe respect for person and groups in society.”

In reaching its decision, the Forum had regard, in par-
ticular, to the fact that “the programme was broad-
cast at 10pm,” after the watershed, “when it is ac-
cepted that content of a more adult nature can be
broadcast”. The Forum also considered “the fact that
Mr. Tiernan’'s comedic style is well-known and the
content of his stand-up regularly includes coarse and
offensive language and addresses various aspects of
modern society, including religion.” In terms of the

14 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18267
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18291

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

“specific remarks”, the Forum found that while the
comedian made reference to the Eucharist, “the fo-
cus of the remarks was not on this religious practice
but rather on the comedian’s personal reflections on
his own upbringing in a Catholic country, his own ex-
perience as an altar boy and the manner in which
Irish society and its social and religious beliefs have
changed.”

The Forum unanimously agreed that the programme
did not violate the requirements of the Broadcasting
Code with regard to respect for community standards
and persons and groups in society. Accordingly, the
Forum rejected the complaint.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, 30 November 2016, pp. 18-20

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18270 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

Live programme discussion containing
“highly offensive” comments about children
with disabilities violated broadcasting code

The Compliance Committee of the Broadcasting Au-
thority of Ireland (BAI) has held that the broadcaster
FM 104 violated a number of broadcasting rules dur-
ing a live phone-in programme which featured a dis-
cussion on the issue of “special needs children and
their exclusion from summer camps.” A complaint had
been made over aJuly 2016 broadcast on “The FM 104
Phone Show” that is broadcast each weekday night
and covers a wide range of topics. The complainant
claimed inter alia that the broadcasting comments by
one caller who referred to an autistic child as “having
no mind of their own; not being ‘all there’ and calling
them the abusive term ‘mongos’” was “irresponsible”
and in breach of the broadcasting rules on respect for
community standards, protection from harm, and re-
spect for persons and groups in society.

The broadcaster contended that “as with any topic,
some listeners will be ignorant in respect of a topic”
and this was “displayed by one caller who made the
remarks regarding people with special needs”. The
broadcaster asserted that the show “contains views
and opinions that not everyone agrees with, but these
views are always challenged on air” and the presen-
ter called his views “‘idiotic’, ‘insulting’ and ‘ignorant’
and [the caller] was eventually cut off”. It maintained
that “the topic as a whole “highlighted the need for
more acceptance for children with special needs in
summer camps and the ignorance they face.” The
broadcaster also stated that the show “was broadcast
after the watershed” and carried “a warning before
and during the programme”. Notwithstanding this,
FM104 “unreservedly apologised for any upset caused
to the complainant by the views of their listeners”.

The Committee stated that audiences “do not have an
automatic right not to be offended by content”. How-
ever, the BAI Code of Programme Standards “sets out
certain limits in respect of acceptable content” which
includes “an obligation on broadcasters to ensure con-
tent is in line with general community standards, in-
cluding standards related to public attitudes to lan-
guage.” The Committee added that “while robust de-
bate is permissible, as is the challenging of assump-
tions, programming should not stigmatise, support or
condone discrimination against persons or groups in
society, including on the basis’ of disability.” Further-
more “the Code recognises that the use of terms and
references of an abusive nature in respect of person
or groups in society, including those with disabilities
requires justification.”

In the case of this programme, the Committee high-
lighted that the programme included a caller who
made “repeated use of offensive terms in respect of
person and groups in society, in particular individuals
with a disability”. The Committee observed that while
the comments of this caller were challenged through-
out the programme, the comments were “extremely
offensive.” The Committee recognised that while a
“broadcaster cannot always predict what a caller will
say once on-air during a live broadcast, it was evi-
dent from early on in this caller's contribution, that
his views were “highly offensive” and the “caller was
given repeated opportunities” to air such views.” In
addition, the “feedback from listeners” also indicated
that the caller was causing “significant offense”. The
caller was “permitted to make the offensive remarks
for a considerable period of time before his comments
were strongly challenged by the presenter and there
was no evidence from the broadcaster that the pre-
senter or the programme makers ended the call.”

In conclusion, the Committee unanimously upheld the
complaint as being in breach of the Code.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, 30 November 2016, pp. 4-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18270 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

Advertising Standards Authority upholds
complaints against Sprite advert as be-
ing “exploitative of sexuality” and “causing
grave offence”

The Advertising Standards Authority of Ireland (ASAI)
has upheld a number of complaints regarding an ad-
vertisement that was part of (Coca Cola) Sprite's
“#BrutallyRefreshing” campaign. The advert ap-
peared on two Irish websites, Joe.ie, a men’s lifestyle
website, and WaterfordWhispers, a popular Irish satir-
ical news website.

IRIS 2017-1 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18270
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18270

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

The ASAI received ten complaints in relation to the
campaign. The advert featured bottles of Sprite Zero
and regular Sprite alongside the following captions;
“she’s seen more ceilings04046 than Michelangelo”
“you’re not popular04046you’re easy” “a 2 at 10 is a
10 at 2”. All of the complainants considered the ad-
vertising to be “sexist, degrading to women, offensive
and insulting” with several of the complainants deem-
ing the advertisement “misogynistic.” In response to
the complaint, Coca Cola stated that they strived to
“deliver the highest standards of advertising” and ac-
knowledged that “on this occasion the content had not
met with their or their consumers’ expectations.” The
advertiser asserted that when they became aware
that their advertising was “causing concern, they im-
mediately had it removed and issued a public apology
for any offence caused.”

The ASAI Complaints Committee considered the de-
tails of the complaints and Coca Cola’s response, in-
cluding their withdrawal of the advert and issuing of a
public apology. The Complaints Committee observed
that Rule 3.16 of the ASAI Code acknowledged that
“humour is acceptable in advertising”. However, that
rule also states that “the portrayal of people should
not be likely to cause grave or widespread offence or
to cause hostility, contempt, abuse or ridicule”. The
Committee further noted the obligation in Rule 3.20 of
the Code for advertisers to “avoid the exploitation of
sexuality and the use of coarseness and undesirable
innuendo” and that “offensive or provocative copy or
images should not be used merely to attract atten-
tion.” In finding that the advertising had “caused
grave offence, had been exploitative of sexuality and
had used coarse and undesirable innuendo”, and had
also “used offence and provocative copy”, the Com-
plaints Committee considered the advertising to be in
breach of the Code.

The ASAI however found that as the advertisement
had been withdrawn, no further action was required
in this case.

o Advertising Authority of Ireland, Complaints Bulletin 16/6, Reference
26575. 3 November 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18269 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-Italy

Online newspaper cannot publish “enter-
tainment videos” without consent of the
rightholder

The Court of Rome handed down an interesting judg-
ment in a case involving Reti Televisive Italiane S.p.A.

(“RTI”) - the major Italian private broadcaster - and
Gruppo Editoriale L'Espresso S.p.A. (“L'Espresso”) -
an ltalian publisher, which publishes, among other
things, the online version of the national newspaper
“La Repubblica” (“Repubblica”).

Starting from 2012, several excerpts of RTI TV pro-
grammes have been published in a specific section of
the website of Repubblica without the authorisation of
the broadcaster. RTI then filed a legal action against
L'Espresso. The plaintiff sought a declaratory judg-
ment that L'Espresso had infringed upon RTI copyright
on the said TV programmes and that the publication
of that content constituted unfair competition. Addi-
tionally, RTI asked the Court of Rome for an injunction
ordering L'Espresso to stop using RTI content and to
remove the same from its servers.

L'Espresso argued that the publication of the RTI
videos on Repubblica was legitimate under the ex-
ceptions and limitation to copyright provided also for
journalistic activities under Articles 65 ff. of the Ital-
ian Copyright Law (Law of April 22, 1941 no. 633, as
amended).

After extensive evidentiary proceedings - which also
included a court expert report to assess the pecuniary
damages suffered by RTI - the Court partially upheld
RTI's claims. L'Espresso was found liable for copy-
right infringement and parasitic, unfair competition
towards RTI. The Court ordered L'Espresso to pay RTI
EUR 250,000 for pecuniary damages and established
liquidated damages of EUR 1,000 accruing for each
further infringement of RTI’s rights and for each day
of delay in the enforcement of the decision. Also, the
Court of Rome ordered the publishing of an excerpt of
the decision in two leading national newspapers and
on the homepage of the Repubblica website.

In this decision the Court has preliminarily indicated
that the exemptions from liability established, as far
as hosting providers are concerned, by Articles 16
and 17 of the E-Commerce Decree (Legislative De-
cree no. 70 of April 9, 2003 implementing in Italy the
E-Commerce EU Directive 2000/31/EC) were not appli-
cable to L’Espresso while operating the website of Re-
pubblica. According to the Court of Rome, L'Espresso
directly selects and manages the content made avail-
able on Repubblica. Accordingly, it cannot be deemed
a hosting provider.

Furthermore, the Court ruled that the limitation and
exceptions provided under the Italian Copyright Law
shall be interpreted in a restrictive way and are not
applicable to the activity carried out by L'Espresso.
Indeed, on one hand, those published on Repub-
blica were entertainment videos, having no connec-
tion with economic, political, or religious matters as
required by Article 65 of the Italian Copyright Law
in order for the freedom of information exceptions to
be applicable. On the other hand, L'Espresso made
use of such videos to pursue an economic goal (this
circumstance has been confirmed by the L'Espresso

16 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18269

of the European Audiovisu

when it maintained that the advertising revenues col-
lected in connection with the publication of the said
videos amounted to EUR 17,000). The Court held that
the existence of an economic purpose is a sufficient
basis to exclude that L’Espresso, by publishing the
videos, was exercising the freedom of the press guar-
anteed by the Italian Constitution.

This crucial point of the decision has been further sub-
stantiated by the Court: “There is not a direct link be-
tween the (unauthorised) use of the RTI videos and
the exercise of the journalistic activity by L'Espresso
that, to make its editorial product more appealing
from a commercial point of view, provides to its read-
ers a service which is additional to the merely journal-
istic one. The circumstance that the videos are pub-
lished in a separate sub-section of the website of Re-
pubblica confirms that the video service is separate
from the informative activity carried out through the

nn

digital version of the newspaper “La Repubblica””.

The decision of the Court of Rome, which is still sub-
ject to appeal by L’Espresso, follows a judgment re-
leased on a similar subject matter by the Court of Jus-
tice of the European Union (see|IRIS 2015-10/3) and is
the first decision on this specific issue in Italian case
law.

e Tribunale di Roma, 18413/2016, 13/07/2016 (Rome Court of First In-
stance, decision no. 18413/2016, adopted on 13 July 2016, published
on 5 October 2016) IT

Ernesto Apa, Marco Bellezza
Portolano Cavallo Studio Legale

Franceschini Law on cinema and audiovisual
sector

On 26 November 2016 the new statute on cinema and
audiovisual sector, called the “Franceschini Law” after
the name of the current Minister of Cultural Heritage
and Activities, has been published in the Official Jour-
nal of the Italian Republic.

The Franceschini Law provides four key elements:
first, the creation of a fund aimed at financing the
cinema and audiovisual industry. Such a fund will
be funded by a quote equal to the 11 percent of the
VAT and IRES tax paid by the companies operating in
the communications industry (in a broad sense). The
amount of the fund will be no lower than EUR 400 mil-
lion per year.

Second, there will be a reduction in the percentage of
selective contributions and introduction of automatic
contributions, in favour of production companies and
companies distributing Italian cinematographic or au-
diovisual works abroad. Selective contributions will
be between 15 percent and 18 percent of the fund
mentioned above and will be devoted to debut films,

second films, films by young directors, etc. Third, six
different kind of tax credits will be provided, in order
to incentivize cinematographic and audiovisual pro-
duction and distribution, post-production companies,
etc. Fourth, the development of movie-theatres and
digitalisation of artistic heritage. Restructuring exist-
ing movie-theatres and new openings will be funded
by an extraordinary plan of EUR 120 million in five
years. There is also a plan for the digitisation of the
cinematographic and audiovisual heritage.

Moreover, in relation to regulatory reform, the Gov-
ernment is delegated to pass new rules on the public
film registry, on film review (with cancellation of the
State rating system, so called prior censorship) and
on the promotion of European works by audiovisual
media service providers. Finally, there will be the cre-
ation of the “Superior council of cinema and audio-
visual” made up by eleven members, with an advi-
sory and supporting role in regulations and policies in
these sectors, as well as in the preparation of guide-
lines and general criteria for the allocation of public
resources.

e Legge 14 novembre 2016, n. 220 - Disciplina del cinema e
dell’audiovisivo. (16G00233) (GU Serie Generale n.277 del 26-11-
2016) (Law no. 220 of 14 November 2016, Regulation of cinema and
audiovisual works)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18295 IT

Ernesto Apa, Fabiana Bisceglia
Portolano Cavallo Studio Legale

The Guidelines of Italian regulatory Authority
(AGCOM) about “hate speech”.

On 2 November 2016, with decision n. 424/16/CONS,
the Italian Regulatory Authority for Telecommunica-
tion (Autorita per le garanzie nelle comunicazioni -
AGCOM) approved a decision concerning “guidelines
about the respect of human dignity and the principle
of non-discrimination within news programmes, news
outlets and entertainment programmes”. With this
decision, AGCOM wants to issue interpretative crite-
ria for the activity of broadcasting services monitor-
ing, for which it has responsibility, and to interpret
the application of articles 3, 32 paragraph 5 and 34
of the Italian Audiovisual and Radio Media Services
Code (legislative decree no. 177/2005) on the main
principles regulating audiovisual media services and
the protection of minors in the broadcasting field. The
decision represents the way Italy intends to adopt
measures against “hate speech” as other States have
(see, for example, IRIS 2016-615) and recommended
by the European Commission (IRIS 2016-54).

The decision explains how the information reported
by media services about events such as international
terrorism and migration patterns, that fill the current

IRIS 2017-1 17


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/3&id=15731
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18295
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-61&id=15729
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-54&id=15729

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

news reports, if given in a false and misleading man-
ner, could encourage instances of discrimination in vi-
olation of the rights of individuals and of human dig-
nity. Moreover, AGCOM claims that what is reported
by news outlets and entertainment programmes is of-
ten a matter of discussion on the Internet, especially
on social media. This technology, if used in an abu-
sive way, could promote “hate speech”, the particular
kind of “hate crime” which consists of spreading opin-
ions based on hateful reasons and that brings about a
genuine breach of human rights.

In addition, AGCOM emphasises the issue of bully-
ing and cyber-bullying and the guidelines of the com-
petent Ministry of Education’s Commission. Accord-
ing to these guidelines, these violations are the result
of prejudices about ethnic, religious, sexual, physical,
or family diversity, especially in regard to cyberbul-
lying.The guidelines also underline its exponentially
harmful extent and how it is necessary, according to
the studies carried out by the competent bodies, to
adopt preventive strategies to address the spread of
discrimination based on diversity.

The decision also reiterates the role of the media
in the education of minors and protection of minors
from discrimination perpetrated by broadcasting: the
first article of the decision consists of an inclusion
of respect, from all the audiovisual and radio media
providers, to ensure the highest application of the
principles to protect users (Article 1 of decision n.
424/16/CONS).

AGCOM specifies that in news programmes, informa-
tion has to respect the criteria of truth, concision, and
objectivity, as well as the appropriateness of language
and behaviour, avoiding giving space to discrimina-
tory opinion based on hate, that could create an at-
mosphere of prejudice or that could interfere with the
peaceful psychological and moral development of mi-
nors (Article 2 of decision n. 424/16/CONS).

With special regard to migration patterns, such events
have to be shown in an objective and truthful manner,
and also regarding the way in which images and news
are spread, aiming to raise awareness about “hate
speech”, fight against racism and discrimination by
the media (Article 3 of decision n. 424/16/CONS).

Audiovisual and radio media services providers are
asked to be careful, especially during live events,
organising the order of speeches and choosing the
guests avoiding the risk of violating the principles of
human dignity and non-discrimination and other invi-
olable rights, and ensuring that the transmission em-
ployees make all the necessary actions to stop any
situations that could degenerate or assume an offen-
sive tone (Article 4 of decision n. 424/16/CONS).

Finally, the decision establishes that the guidelines
have an interpretative value for the provisions of the
Articles 3, 32 paragraph 5 and 34 of the Italian Me-
dia Services Code about the main principles regulat-
ing audiovisual media services and about the protec-

tion of minors in the broadcasting field: therefore the
guidelines in addition act as criteria to verify the ef-
fective compliance by the providers of the principles
of human dignity, non-discrimination and the protec-
tion of minors, are relevant, especially with regard to
minors, for the monitoring activity, because they have
to be used to interpret the conducts punished by the
sanctions provided by Article 35 of the Code. This pro-
vision provides for a fine of between EUR 25,000 and
350,000 or, for serious cases, the suspension of the
broadcasting authorisation for a period between three
and 30 days (Article 5 of decision n. 424/16/CONS).

e Delibera Agcom n. 424/16/CONS recante “atto di indirizzo sul
rispetto della dignita umana e del principio di discriminazione nei
programmi di informazione, di approfondimento informativo e di in-
trattenimento” (Agcom decision n. 424/16/CONS, “guidelines about
the respect of human dignity and the principle of non-discrimination
within the news programmes, news outlets and entertainment pro-
grammes”)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18294 IT

Francesco Di Giorgi and Luca Baccaro
Autorita per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

LV-Latvia

[ Media policy basic principles adopted ]

On 8 November 2016, the Latvian Cabinet of Ministers
approved Basic Principles of the Latvian Media Policy
(the Principles), a new policy document providing the
general targets and tasks for media policy within the
years 2016 to 2020. The Ministry of Culture will have
to prepare an interim assessment of the fulfilment of
the Principles by 1 July 2018 and submit it to the Cab-
inet of Ministers.

The Principles are a policy-planning document, which
sets the basic principles of Latvian media policy, its
targets, priorities and tasks to be accomplished within
this period. Various public institutions, including the
Ministry of Culture and the national media regulator,
are appointed as bodies responsible for promoting the
Principles. The structure of the Principles includes the
general target of policy, five directions of action, the
planned perspective, results and indicators, specific
tasks, and an assessment on the impact of state and
municipal budgets. The general target of policy is to
create a positive environment for the activities of me-
dia, through the following five strategies:

1. Securing and developing plurality of media;
2. Ensuring quality and responsibility of media;

3. Improving professional education in the media sec-
tor;

4. Promoting media literacy;

18 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18294

of the European Audiovisu

5. Promoting a secure media environment for individ-
uals and the public.

With respect to the five directions listed above the
Principles provide a detailed action plan. For instance,
in order to develop media plurality, the Principles pro-
vide for a clear separation of national remit and fund-
ing for public and private media. The attachment to
the Principles provides a more detailed description of
the status quo and the aims of the Principles.

With respect to the national remit, it is noted that
currently private media receive only 8 percent of the
public funding for the national remit. There should
be clear principles and fair competition for this fund-
ing. On the other hand, although public media receive
the largest part of the funding for the national remit,
generally their budget is one of the smallest in Eu-
rope. On average, the public service media receive
a funding in the amount of 0.2 percent of the Gross
domestic product (GDP), whereas Latvian media get
only 0.1 percent of the GDP. It is planned that the pub-
lic service media could exit the advertisement mar-
ket if their public funding is appropriately increased.
This, in turn, would increase advertising revenue for
private media, including regional media, which would
promote media plurality. The Principles provide vari-
ous quantitative indicators for measuring the results
of the actions. For example, it is provided that the
public funding for public service broadcasters should
increase from 0.11 percent of the GDP in 2016 to 0.19
percent in 2020.

The Principles also provide that the functions of the
national broadcasting regulator should be reviewed
so that it is not simultaneously a general regulator
and the supervisor specifically of public service me-
dia. The lack of media transparency is also indicated
as a problem, as the beneficial owners of many media
are not known. A reform of the media registry held by
the Latvian Company Register is suggested. The Prin-
ciples include many practical suggestions of actions
to improve media literacy, including a suggestion to
teach media in schools, and to promote life-long learn-
ing amongst media professionals.

e Par Latvijas mediju politikas pamatnostadném 2016.-2020. Gadam
(Order by the Cabinet of Ministers No.667 as of 8 November 2016 “On
Basic Principles of the Latvian Media Policy for year 2016-2020)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18275 LV

leva Andersone
Sorainen, Latvia

NL-Netherlands

Injunction refused over broadcast using
hidden-camera footage

In summary proceedings on 10 November 2016, the
District Court of Amsterdam rejected a request to pro-
hibit the Dutch broadcasting association BNN-VARA
broadcasting an episode of “Rambam” containing
hidden-camera footage from undercover journalists.

As stated on its website, the plaintiff “Dokteron-
line.com” is an online doctor service that informs
consumers about health, symptoms and treatments,
and facilitates contact with medical specialists and/or
pharmacies. Rambam is a Dutch television pro-
gramme, broadcasted by BNN-VARA, that investigates
consumer issues by means of undercover journalism.

During the episode in question, Rambam aimed to
show how the plaintiff allegedly sells prescription
drugs to Dutch consumers, without having any fair
knowledge of their medical history. Even though this
service is legal due to the fact that Dokteronline.com
is based in Curacao, it still can be considered contro-
versial by the Dutch public.

In the episode, two undercover journalists flew to Cu-
racao, because one of the journalists successfully ap-
plied for a job at the customer service of Dokteron-
line.com. On her “first day at work” she wore a
hidden camera and recorded several conversations
with employees of Dokteronline.com. Since the hid-
den camera footage features employees of Dokteron-
line.com, the plaintiff argued that broadcasting the
episode would violate their employees’ right to pri-
vacy.

The Court went on to balance the plaintiffs employees
right to private life against BNN-VARA's right to free-
dom of expression, and examined the episode with
the hidden-camera footage. The faces of the employ-
ees were blurred and their voices distorted. During
the hearing, BNN-VARA additionally promised to block
any footage that still showed names of the plaintiff’s
employees.

Considering the above, the Court eventually ruled
that the broadcasting of the episode would not consti-
tute a violation of the right to private life and therefore
denied the plaintiff’'s request to prohibit BNN-VARA
from broadcasting the episode.

. Rechtbank Amsterdam, 10 november 2016,

ECLI:NL:RBAMS:2016:7309 (District Court of Amsterdam, 10
November 2016, ECLI:NL:RBAMS:2016:7309)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18271 NL

Chelsea Bruijn
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IRIS 2017-1 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18275
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18271

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

[ Parliament agrees on amendments to Media ]
Act

On 25 October 2016, the Dutch Senate agreed on the
final package of amendments of the Mediawet (Media
Act). After some debate between the State Secretary
of Education, Culture and Science, the House of Rep-
resentatives and the Senate, the new Media Act can
now enter into force.

After previous attempts to amend the Media Act 2008
(see for an earlier proposal IRIS 2013-4:1/22), the Sen-
ate passed the latest version of the bill on 15 March
2016 (IRIS 2016-5:1/25). However, the Senate still
was not entirely satisfied with the proposed amend-
ments. It requested, as a precondition for passing the
bill, that the State Secretary submit an additional bill
that would address the concerns of the Senate. Al-
though this procedure received some criticism, State
Secretary Sander Dekker started working on the addi-
tional bill.

The main concerns of the Senate concerned the polit-
ical influence on the appointment of members of the
Board of Directors and the Supervisory Board of the
NPO (the National Public Broadcasting agency). The
proposed amendment prescribed that the Minister of
Education, Culture and Science would be in charge of
these appointments. Under the new Media Act, these
Boards would play a more important role than before,
mainly in supervising the budget of the broadcasting
organisations. The Senate feared that the political in-
fluence on the appointment of the board members
would endanger the journalistic independence of the
NPO, which is codified in Article 2 of the Media Act.

State Secretary Dekker sought to address these con-
cerns. In the additional bill, Article 2.5 prescribes that
for the appointment of new board members, the Su-
pervisory Board will install an independent advisory
committee. This committee advises the Minister on
the selection of new candidates. The Minister has to
follow the advice, unless there are important grounds
to ignore it. In this way, the additional bill accentuates
the self-regulatory character of the NPO and therefore
guarantees its independency.

e Wet van 26 oktober 2016 tot wijziging van de Mediawet 2008 in
verband met aanvullingen bij het toekomstbestendig maken van de
landelijke publieke mediadiens (Act of 26 October 2016 to amend
the Media Act 2008 in connection the future-proofing of the national
public media service)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18298 NL

Leon Trapman
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

New regulation on compensation for network
failures

The Dutch Minister of Economic Affairs signed a new
regulation on 24 October 2016 on a right of compen-
sation for subscribers to public electronic communi-
cation services. These comprise subscribers to Inter-
net, television, or telephone networks. Following the
new rules, subscribers are entitled to compensation
in case of full network failure. The new ministerial
regulation follows after revision of the Dutch Telecom-
munications Act. The “Wet Versterking Telecommu-
nicatiebeleid” (Reinforcement of Telecommunications
Policy Act) provides a long-awaited reinforcement of
the protection of subscribers.

The new ministerial regulation is meant to strengthen
the position of end-users in case of network failures.
Customers should be able to rely on the delivery
of services that they buy. The minister stated that
the bargaining position of consumers and small busi-
nesses is too weak to make private arrangements on
compensation possible. Only a few service providers
already offered compensation voluntarily. This was
seen as a reason to implement mandatory compen-
sation. These new rules are not meant to serve as
compensation for damages following from the net-
work failure. The compensation should be viewed as a
general payment for the unavailability of the service.
For compensation of damages, subscribers will have
to rely on the general rules of the Dutch Civil Code.

The public electronic communications service
provider is obliged to compensate the subscriber
in the case of a complete network failure lasting
more than 12 hours. This compensation will consist
of one thirtieth of the total monthly subscription fee.
The amount due rises by another thirtieth of the
fee if the failure lasts for more than 24 hours. This
amount increases incrementally for every 24 hours
that the failure persists. The service provider can
also organise alternative means of compensation,
such as offering free data in the case of a mobile
telephone subscription. However, this is only possible
if the subscriber gives his explicit consent. Service
providers are free to organise their own system of
compensation. This includes the choice between
automatic compensation or compensation after a
request from the subscriber.

The new rules will commence on 1 July 2017. Until
then, electronic communication service providers will
have time to implement their systems for compensa-
tion or make alternative arrangements with their sub-
scribers.

e Regeling van de Minister van Economische Zaken van 24 oktober
2016, Regeling categorieén niet-automatisch voortrollende vergun-
ningen, Stcrt. 2016, 56649 (Regulation of the Minister of Economic

Affairs of 24 October 2016, nr. WJZ/16152571, Regulation categories
non-automatic forward-rolling licenses, Stcrt. 2016, 56649)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18296 NL

20 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-4:1/22&id=15734
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5:1/25&id=15734
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18298
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18296

of the European Audiovisu

e Memorie van Toelichting Wet Versterking Telecommunicatiebeleid,
Kamerstukken Il 2014/15, 34271, nr. 3 (Explanatory Memorandum
Reinforcement Telecommunications Policy Act, Parliamentary Papers
112014/15. 34271. nr. 3)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18297 NL
Geert Lokhorst

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RO-Romania

[ Digital Switchover, postponed again ]

On 5 October 2016, the Romanian Senate (upper
Chamber of the Parliament) adopted the draft Law on
the approval of Government’s Decree no. 21/2016
of 24 August 2016 on the extension of time lim-
its provided by Government’'s Emergency Decree no.
18/2015 on establishing the measures necessary to
ensure the transition from analogue terrestrial televi-
sion to digital terrestrial television and the implemen-
tation of multimedia services at national level (see
inter alia [IRIS 2009-9/26, RIS 2010-3/34, RIS 2010-
7/32, [IRIS 2010-9/35, [IRIS 2011-4/33, [IRIS 2013-6/30,
IRIS 2014-9/27, and RIS 2016-2/26).

According to the draft Law, the terms established
through the Government’'s Emergency Decree no.
18/2015 Article 1 (1) and (3) are extended until 31
December 2019. According to Article 1 (1) and (3),
the terrestrial radio broadcasting of public service and
private television channels in the analogue system, in
the 174-230 MHz radio frequency band, was allowed
to continue temporarily until 31 December 2016 un-
der a technical agreement issued by the National Au-
thority for Management and Regulation in Communi-
cations (ANCOM). The holder of the agreement was
exempted from the obligation to pay the tariff for the
use of the spectrum under Article 62 of the Audio-
visual Law no. 504/2002, until 31 December 2016.
At the same time, the terms provided by the Govern-
ment’'s Emergency Decree no. 18/2015 Article 2 (1)
was also extended until 31 December 2019. Article 2
(1) stipulated that the rights of use of radio frequen-
cies granted according to the Audiovisual Law no.
504/2002 to provide through terrestrial radio broad-
casting the public radio services was allowed to be
extended, temporarily, until 31 December 2016. The
Government’s Emergency Decree no. 18/2015 was
approved through Law no. 345/2015.

An exception to the new term provided by the Gov-
ernment’s Decree no. 21/2016 can be made under
the provisions of Article 26 (5) of Government’s Emer-
gency Decree no. 111/2011 on electronic communica-
tions, which stipulates that the term of 31 December
2019 can be reduced if, in order to reach objectives

of general interest, the radio frequencies are granted
directly, without a competitive or comparative selec-
tion procedure, to the public radio and television pro-
grammes providers, with the assent of the National
Audiovisual Council (CNA).

The present extension of the terms for the digital
switchover in Romania follows other extension of the
previous term of 17 June 2015 to cease the analogue
system broadcasting. The new extension, argued the
Romanian Government, is necessary because the im-
plementation of the electronic communications net-
work for the provision of public services in digital ter-
restrial television is delayed, and because of the per-
sistent financial difficulties faced by television and ra-
dio stations in Romania.

e Ordonanta Guvernului nr. 21/2016 (Government’s Decree no.
21/2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18276 RO

e Proiect de Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
21/2016 pentru prorogarea unor termene prevazute in Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 18/2015 privind stabilirea unor masuri nece-
sare pentru asigurarea tranzitiei de la televiziunea analogica terestra
la televiziunea digitala terestra si implementarea serviciilor multime-
dia la nivel national - forma adoptata de Senat (Draft Law on ap-
proval of Government’s Decree no. 21/2016 on the extension of time
limits provided by Government’s Emergency Decree no. 18/2015 on
establishing the measures necessary to ensure the transition from
analogue terrestrial television to digital terrestrial television and the
implementation of multimedia services at national level - the form
adopted by the Senate)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18277 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Modifications of Audiovisual Law: promulga-
tion vs rejection

On 19 October 2016, the Romanian President promul-
gated Law no. 187/2016, a modification of the Au-
diovisual Law no. 504/2002 with further modifications
and completions (Legea Audiovizualului nr. 504/2002
cu modificarile si completarile ulterioare). The mod-
ification came into force on 20 October 2016. An-
other modification of the Audiovisual Law, with re-
gard to prohibiting the advertising of medicinal prod-
ucts and pharmacies in audiovisual media, was fi-
nally rejected by the Senate (upper Chamber of the
Romanian Parliament) on 15 October 2016 (see in-
ter alia IRIS 2013-6/27, RIS 2014-1/37, IRIS 2014-
1/38, RIS 2014-2/31, |IRIS 2014-6/30, RIS 2014-
7/29,IRIS 2014-9/26), IRIS 2015-8/26) IRIS 2015-10/27,
IRIS 2016-2/26, IRIS 2016-3/27, and |IRIS 2016-10/24).

The new Law no. 187/2016 modifies the Audiovisual
Law no. 504/2002 for the purpose of ensuring the in-
formation and education of the public, including from
a scientific point of view. The draft law had been
adopted by the Chamber of Deputies (lower Cham-
ber) on 17 February 2016 and by the Senate (upper
Chamber) on 19 September 2016.

IRIS 2017-1 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18297
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9/26&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/32&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/32&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/33&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/30&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/27&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/26&id=15740
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18276
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18277
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/37&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/29&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/29&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/26&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/26&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/27&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/26&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-3/27&id=15741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/24&id=15741

of the European Audiovisu

Article 3 (1) (from Chapter 1 General Provisions) and
Article 17 (1) d) 12 (with regard to the National Audio-
visual Council’'s powers) were modified in the sense
of including a reference to the scientific education of
the public. The new form of Article 3 (1) provides
that political and social pluralism, cultural, linguistic
and religious diversity, information, education, includ-
ing from a scientific point of view, and entertainment
of the public are accomplished and ensured by the
broadcasting and the retransmission of programme
services with the observance of the freedoms and fun-
damental rights of the people. The words "including
from a scientific point of view” were added to the orig-
inal form of the article. The new form of Article 17
(1) d) 12 provides that the Council is authorized to is-
sue regulatory normative decisions in order to achieve
its objectives as expressly stipulated in the law and
mainly in regard to cultural and scientific responsi-
bilities of audiovisual media services providers. The
words "and scientific” were added to the original form
of the article.

On the other hand, a draft law intended to modify Law
no. 148/2000 on Advertising and Audiovisual Law no.
504/2002 in the sense of prohibiting the advertising
of medicinal products and pharmacies in audiovisual
media, as well as the product placement of medical
products and treatments, was finally rejected by the
Romanian Senate on 15 October 2016. The draft law
had been also rejected by the Chamber of Deputies on
8 June 2016, after a request for review filed in January
2016 to the Parliament by the President of Romania.
The President considered the draft Law as discrimina-
tory and contrary to the European Union’s legislation.

e Legea nr. 187/2016 - modificarea Legii audiovizualului nr. 504/2002
(Act no. 187/2016 on the modification of the Audiovisual Law no.
504/2002)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18281 RO
e Propunere legislativa pentru modificarea si completarea art. 17 din
Legea nr. 148/2000 privind publicitatea si pentru modificarea Legii
nr. 504/2002 a audiovizualului - forma initiatorului (Draft Law on the
modification and completion of Article 17 of the Law no. 148/2000
on Advertising and for the modification of the Audiovisual Law no.
504/2002 - initiator’s form)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17891 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

[ Supreme Court on extremism and terrorism ]

On 3 November 2016, the Russian Supreme Court
amended two of its earlier resolutions that provided
additional explanations to the judges in the country
on the issues of court practice relating to crimes of
terrorism and extremism.

The amendments were made in the resolutions “On
Judicial Practice Relating to Criminal Cases on Crimes
of an Extremist Nature” and “On Some Aspects of Ju-
dicial Practice Relating to Criminal Cases on Crimes of
Terrorist Nature” (see |IRIS 2012-3:1/32). While most
of the amendments do not introduce new elements
in the Supreme Court’s interpretation of the use of
media and telecommunications, most commentators
pointed to a new paragraph in the former resolution.

The new paragraph 2 of point 8 of the Resolution “On
Judicial Practice Relating to Criminal Cases on Crimes
of an Extremist Nature” provides that: when decid-
ing on the nature of actions of a person who placed
any information or expressed one’s attitude to it on-
line - if related to incitement of hatred or hostility, as
well as humiliation of dignity of a person or a group
of persons - judges should be guided by the entirety
of all the circumstances of this offense and, in partic-
ular, take into account the context, form, and content
of the information made available, the existence and
content of comments or other expression of attitude
towards this information.

e O BHeceHWM W3MeHEeHWI B mocTaHoBjeHus llmenyma Bep-
xoBuoro Cyma Poccuiickoit @enepanuu or 9 despans 2012
roga Nel « HEKOTOPBIX BOMPOCAX CyAeOHON TPAKTUKU TI0
YTOJIOBHBIM JIeJIaM O IPECTYIJICHUAX TePPOPUCTUICCKON Ha-
MIPAaBJIEHHOCTH » M OT 28 mionst 2011 roma Ne 11 « O cymeb-
HOII TIpAKTHUKE II0 YTOJIOBHBIM JejJaM O OPeCTYIJIeHUAX HKC-
TPEMHUCTCKOU HalIpaBJIeHHOCTH » (Resolution of the Plenary Meet-
ing of the Supreme Court of the Russian Federation of 3 November
2016 N 41 “On amending resolutions of the plenary meeting of the
Supreme Court of the Russian Federation of 9 February 2012 N 1 “On
Judicial Practice Relating to Criminal Cases on Crimes of an Extremist
Nature” and of 28 June 2011 N 11 “On Judicial Practice Relating to
Criminal Cases on Crimes of an Extremist Nature”)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18283 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

SE-Sweden

Supreme Court rules iPhones are subject to
copyright levy

In a dispute between the rights holder association
Copyswede and operator Telia (also an importer of
mobile phones) the Swedish Supreme Court has deter-
mined whether iPhones should be subject to a copy-
right levy according to the Copyright Act. The Act pre-
scribes that technical devices that are “especially des-
ignated” for private copying are levied. The Supreme
Court established that a technical device that to a
high extent is suitable for private copying, and that
in practice can also be expected to be used for such
private copying, to an extent which is not extrane-
ous/unessential, should be considered especially des-
ignated for private copying. To estimate whether or
not a device is suitable for private copying or not the

22 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18281
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17891
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3:1/32&id=15744
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18283

of the European Audiovisua

Court considered features such as technical capac-
ity and ease of use. The Court came to the conclu-
sion that iPhones are especially designated for private
copying according to the Act. The judgment only con-
cerned the principal scope of the criteria in the law,
not the level of the levy to be paid.

e Hégsta domstolen, M&l T 2760-15, 10/06/2016 (Mal T 2760-15,

Supreme Court in Stockholm, 10 June 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18299 SV

Helene Hillerstrom Miksche
Com advokatbyra, Stockholm

UA-Ukraine

Court hearing on Russian broadcasts re-
sumed

There have been several court rulings in Ukraine in
relation to the suspension of Russian broadcasts that
indicate that the court is now ready to consider the
merits of the case for the first time since deliberations
began in 2014 (see|IRIS 2015-5:1/38).

At a hearing on 5 September 2016, the District Ad-
ministrative Court of Kyiv announced that the “psy-
chological and linguistic expertise” of the Russian pro-
grammes concerned in a lawsuit by the national reg-
ulator, the National Council for Television and Radio
Broadcasting (NCTRB), has been completed. The law-
suit was filed against “Torsat, TOV”, the distributor of
several Russian channels (First Channel, RTR-Planeta,
Russia-24 and Russian Channel by VGTRK, NTV-Mir),
as well as cable TV distributor “Vertikal-TV, VAO”, and
Russian TV companies “TV-Tsentr, OAO” and “RBK-TV,
ZAO". The expertise was assigned by the court on 3
March 2015 to an expert institution within the Ministry
of Interior.

At the time of the lawsuit submission, retransmission
of all Russian channels concerned was suspended as
the interim restrictive measure. Thus on 29 Septem-
ber at the hearing the court moved to review whether
the case will be considered further.

At the hearing the District Administrative Court of Kyiv
took two decisions. First, the case was resumed. Sec-
ond, the court took note of the expert opinion that
“fragments of the text” in the programmes “contain
calls to violate the territorial integrity of Ukraine, con-
tain expressions that present propaganda of exclu-
siveness, superiority or inferiority of persons based
on the criteria of their ideology, belonging to one or
another nation.”

The court took note that the lawsuit was aimed to
regulate issues of protecting the national interests of

Ukraine in the information sphere that included pre-
vention of harm made to persons, public, and state
through the dissemination of incomplete, untimely,
and untrue information. Those issues are within
the domain of the Office of the Prosecutor-General,
Ministry of Interior, and Security Service of Ukraine.
Therefore the court decided to demand from the three
state institutions to “evaluate” the results of the ex-
pertise from the point of possible crimes committed
and, if crimes are found to have been committed, to
provide information as to what pre-trial criminal in-
vestigations were held by them in this regard. Once
the information is obtained the court will resume the
hearing of the case.

o OKPVXKHNU AKZ[MIHICTPATI/IBHI/II/I CYII wicra
KUEBA 01601, m . Kuis, Byn . Bosbouana Ilerpa 8, kop-
myc 1Y X B A JI A 05Bepecus 2016 poky M. KuiB Ne
826/3456/14 (Decision of the District Administrative Court of Kyiv,
case No 826/3456/14, 5 September 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18282 UK

o OKPVXKHUU AJIMIHICTPATUBHUU CVY wicra
KUEBA 01601, m . Kuis, Bysn. Bosbouana Ilerpa 8, kopiryc
1Y X B A JI A npo HOHOBJIEHHS] TIPOBAXKEHHST y CIPaBi
29 BepecHs 2016 poky M . KuiB Ne 826/3456/14 (Decision of
the District Administrative Court of Kyiv, case No 826/3456/14, 29
September 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18282 UK
o OKPY2KHNI Aé[MIHICTPATI/IBHI/II/"I CYII wicra
KUEBA 01601, m . Kuis, Byn . Boabouana Ilerpa 8, kKop-
nyc 1Y X B A JI A 29 Bepecust 2016 poky M . Kuis Ne

826/3456/14asd (Decision of the District Administrative Court of Kyiv,
case No 826/3456/14, 29 September 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18303 UK

Andrei Richter
Media Academy Bratislava, Slovakia

US-United States

[ Changes in the Digital Millenium Act ]

On 28 October 2016, the US Copyright Office issued a
ruling that security researchers may circumvent tech-
nological measures that control access to copyrighted
works if it is done in good faith, in furtherance of
controlled research, and on a consumer device. The
ruling allows security researchers to investigate and
discover security vulnerabilities by reverse engineer-
ing or circumventing controls without fear of legal re-
course. The ruling provides that such actions do not
violate the Digital Millennium Copyright Act (“DMCA"),
provided it does not violate other laws such as the
Computer Fraud and Abuse Act (CFAA).

Under the ruling, a qualified research environment
must meet six main requirements: (1) the com-
puter programme, or any devices on which those pro-
grammes run, must be lawfully acquired; (2) dur-
ing research, the device and computer programme

IRIS 2017-1 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18299
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5:1/38&id=15743
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18282
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18282
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18303

of the European Audiovisual Observatory

should operate solely for the purpose of good-faith
testing, investigation and/or correction of a security
flaw or vulnerability; (3) the research must be con-
ducted in a controlled setting designed to avoid harm
to individuals or the public; (4) the information de-
rived from the activity is used primarily to promote
the security or safety of the class of devices or ma-
chines on which the computer programme operates,
or those who use such devices or machines; (5) the
information is not used or maintained in a manner
that facilitates copyright infringement; and (6) the re-
search must not begin before 28 October 2016. It also
notes that disclosure of the findings is a factor in de-
termining whether the action was done in good faith,
but does not explicitly require it.

The exemption covers all devices or machines primar-
ily designed for use by individual consumers. It cited
as examples; toothbrushes, home thermostats, con-
nected appliances, cars, and smart TVs and medical
devices that are not connected to humans during re-
search. It also noted, however, that the exemption
does not apply to “highly sensitive systems such as
nuclear power plants and air traffic control systems.”

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18301 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

24 IRIS 2017-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18301

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2017-1 25



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Magyar Helsinki Bizottság v. Hungary
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: DTS v. European Commission
	Court of Justice of the European Union: Soulier and Doke v. Premier ministre
	UNITED NATIONS
	Special Rapporteur on freedom of opinion and expression: New report
	NATIONAL
	BA-Bosnia And Herzegovina
	Public TV services start digital broadcasting
	BG-Bulgaria
	Procedure for selection of General Directors of the national public service broadcasters
	CZ-Czech Republic
	Digital Audio Broadcasting
	DE-Germany
	Cologne Appeal Court finds Tagesschau app unlawful
	No broadcasting licence fee exemption on religious grounds
	Licensing agreement signed by GEMA and YouTube
	ES-Spain
	Supreme Court decision on private copying
	FR-France
	Publication of the Act strengthening media freedom, independence and pluralism
	Ban on advertising in children’s programmes on public TV finally adopted
	CSA adopts guidelines on audiovisual coverage of terrorist acts
	CSA receives complaints about “Touche pas à mon poste” programme
	Analysis of the effects of regulation on on-demand AVMS
	GB-United Kingdom
	Government proposes powers to block websites which do not put into place age verification
	Claim for damages against the BBC for libel in respect of a broadcast fails
	IE-Ireland
	Comedian’s comment on “Eucharist” did not breach broadcasting code
	Live programme discussion containing “highly offensive” comments about children with disabilities violated broadcasting code
	Advertising Standards Authority upholds complaints against Sprite advert as being “exploitative of sexuality” and “causing grave offence”
	IT-Italy
	Online newspaper cannot publish “entertainment videos” without consent of the rightholder
	Franceschini Law on cinema and audiovisual sector
	The Guidelines of Italian regulatory Authority (AGCOM) about “hate speech”.
	LV-Latvia
	Media policy basic principles adopted
	NL-Netherlands
	Injunction refused over broadcast using hidden-camera footage
	Parliament agrees on amendments to Media Act
	New regulation on compensation for network failures
	RO-Romania
	Digital Switchover, postponed again
	Modifications of Audiovisual Law: promulgation vs rejection
	RU-Russian Federation
	Supreme Court on extremism and terrorism
	SE-Sweden
	Supreme Court rules iPhones are subject to copyright levy
	UA-Ukraine
	Court hearing on Russian broadcasts resumed
	US-United States
	Changes in the Digital Millenium Act

