"a%%rIRIS Merlin

i

CSA’s RT France warning confirmed

IRIS 2020-1:1/24

Amélie Blocman
Légipresse

Having received an official warning from the French national audiovisual
regulatory authority (Conseil supérieur de I’audiovisuel - CSA) in June 2018 after
broadcasting a news report, RT France, the French-language outlet of the Russian
international news channel RT, requested the retraction of the warning - which
demanded that it respect its agreement with the CSA - on the grounds that the
CSA had abused its powers. Article 2-3-6 of the channel’s agreement with the CSA
(in the version applicable at the time) states: “The honesty requirement applies to
all programmes. The broadcaster [...] must verify the validity and sources of all
news stories. As far as possible, the source should be indicated. Information that
is unconfirmed should be reported in the conditional tense. It [the broadcaster]
must demonstrate rigour in the presentation and processing of information. / It
must ensure that the context in which images were captured is appropriate to the
subject they are used to illustrate. [...] In news programmes, the broadcaster may
not use technological processes to alter the meaning or content of images.
[...]". Article 4-2-1 stipulates that the CSA may issue an official warning to the
broadcaster, demanding that it meet its obligations.

The disputed sequence - approximately 18 minutes in duration - was broadcast
during a television news bulletin on 13 April 2018 that was mainly devoted to the
situation in Syria following chemical attacks carried out a week earlier against the
civilian population of the city of Douma. As well as various reactions from the
international community, the sequence included two interviews accompanied by
written text (such as “Some locals are thought to have been forced to simulate
chemical attacks” or “simulated attacks”), street interviews in which Parisian
passers-by were asked whether they thought western air strikes in Syria would be
appropriate, and a studio interview with an individual described as an
“international strategic advisor”.

The CSA found, firstly, that the interview excerpts broadcast by RT France during
the disputed programme, in which people had described in Syrian Arabic the
famine that was ravaging the Douma region, had been dubbed with a translation
that had borne no resemblance to what had actually been said but had instead
indicated that a chemical attack had been merely faked. It had transpired that
this translated dialogue had concerned a different excerpt, which had not been
broadcast. Secondly, the CSA found that the French translation of some of the
comments in Syrian Arabic had accused the Jaysh al-Islam armed group for the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% |RIS Merlin
;‘.-';‘:E‘_;

faking of chemical attacks, whereas in point of fact this had not been said by the
people interviewed in the original language.

The Conseil d’Etat ruled that the CSA had correctly applied the provisions of the
channel’s agreement, since the interviews had failed to demonstrate the required
level of rigour and in the second case) honesty in the presentation and processing
of information.

Article 2-3-1 of the channel’s agreement with the CSA also requires journalists to
“ensure that controversial issues are presented honestly and that different points
of view are expressed”. The Conseil d’Etat explained that although these
stipulations did not prevent the broadcaster from defining an editorial approach,
they did require it to ensure that, where controversial issues were concerned, a
distinction was made between the presentation of facts, commentary on those
facts and the expression of different points of view.

The CSA, when issuing the warning in question, noted that the sequence had
shown a marked imbalance in its analysis of the subject in question and an
unequivocal approach to the issue of chemical weapons, whereas the subject was
so sensitive and controversial that, under its agreement with the CSA, the
broadcaster should have laid out different points of view. On account of the
confusion between the presentation of the facts, commentary on those facts and
the use of written text such as “simulated attacks”, the disputed sequence had
given the impression that the simulation of the chemical attacks on the city of
Douma on 7 April 2018 was an established fact, whereas it was actually shrouded
in uncertainty and controversy. Furthermore, the studio interview with a so-called
“international strategic advisor” - who had claimed that the Syrian army did not
use chemical weapons, that the Jihadists had laboratories in which they made
such weapons and that public opinion in western countries had been manipulated
- with nothing to counterbalance his remarks had constituted a one-sided
presentation of an issue that was highly controversial.

Lastly, contrary to the broadcaster’'s claims, the Conseil d'Etat ruled that the
disputed CSA decision could not be regarded as constituting a disproportionate
attack on the freedom of expression. The request for the CSA’'s warning to be
retracted was therefore rejected.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



=9

f
}

% IRIS Merlin

i

#

Conseil d'Etat, 22 novembre 2019, n° 422790

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&g=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&
uact=8&ved=2ahUKEwjU84WMhvTmAhWaA2MBHbOoAHEQFjAAegQIBBAB&url=http
s%3A%2F%2Fwww.legifrance.gouv.fr%2FaffichjuriAdmin.do%3FoldAction%3Drechju
riIAdmin%26idTexte%3DCETATEXT000039417378%26fastReqld%3D91637690%26f
astPos%3D20&usg=A0vVaw2S3iciDgx30LxsKwGw1ZCP

Conseil d'Etat, 22 November 2019, no. 422790

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjU84WMhvTmAhWaA2MBHb0oAHEQFjAAegQIBBAB&url=https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039417378&fastReqId=91637690&fastPos=20&usg=AOvVaw2S3iciDqx3OLxsKwGw1ZCP
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjU84WMhvTmAhWaA2MBHb0oAHEQFjAAegQIBBAB&url=https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039417378&fastReqId=91637690&fastPos=20&usg=AOvVaw2S3iciDqx3OLxsKwGw1ZCP
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjU84WMhvTmAhWaA2MBHb0oAHEQFjAAegQIBBAB&url=https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039417378&fastReqId=91637690&fastPos=20&usg=AOvVaw2S3iciDqx3OLxsKwGw1ZCP
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjU84WMhvTmAhWaA2MBHb0oAHEQFjAAegQIBBAB&url=https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039417378&fastReqId=91637690&fastPos=20&usg=AOvVaw2S3iciDqx3OLxsKwGw1ZCP
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjU84WMhvTmAhWaA2MBHb0oAHEQFjAAegQIBBAB&url=https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039417378&fastReqId=91637690&fastPos=20&usg=AOvVaw2S3iciDqx3OLxsKwGw1ZCP

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



