
[CH] Federal Court Orders SRG to Broadcast Advertising
Spots Critical of SRG
IRIS 2014-2:1/7

Franz Zeller
Federal Office of Justice, FOJ

Swiss public service broadcaster Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft
(SRG) must broadcast television advertising spots that criticise SRG after the
Bundesgericht (Federal Court) upheld a complaint by the Verein gegen
Tierfabriken (VgT) that the broadcaster had refused to show such a spot.

In 2011, SRG subsidiary publisuisse SA had only authorised the first version of a
spot produced by the VgT. It lasted seven seconds and showed the organisation’s
logo and Internet address, along with the text “www.VgT.ch - was andere Medien
totschweigen” (“www.VgT.ch - hushed up by other media”), which was also read
aloud. This version was broadcast 18 times during advertising breaks on SRG
channel Schweizer Fernsehen in return for a payment from the VgT. However, a
revised version of the spot with the new wording “was das Schweizer Fernsehen
totschweigt” (“hushed up by Schweizer Fernsehen”) was rejected. Publisuisse
described this version as harmful to its business and image, and broadcasting it
would have violated Article 10 of its General Terms and Conditions.

In 2012, the broadcasting regulator Unabhängige Beschwerdeinstanz für Radio
und Fernsehen (Independent Radio and Television Complaints Authority - UBI)
approved of SRG’s actions by five votes to two. The rejected spot accused
Schweizer Fernsehen of concealing information relevant to animal welfare and
deliberately suppressing important issues. This was likely to damage the
reputation of Schweizer Fernsehen (see IRIS 2012-6/12, IRIS 2010-3/10, IRIS 2009-
10/2, IRIS 2001-7/2, IRIS 1998-1/8).

However, in the Federal Court’s opinion, the mere fear that a spot might harm
SRG’s reputation was not a sufficient reason to refuse to broadcast it.
Switzerland’s highest court upheld a complaint by the VgT against the UBI’s
decision. The refusal to allow the VgT to advertise on the SRG channel infringed
the VgT’s constitutional rights. As a privileged licensee, SRG was not as free as
private broadcasters where advertising was concerned. Any company that carried
out state responsibilities and financed these through additional activities
(advertising) had to respect fundamental rights. SRG was obliged to maintain a
neutral, objective position and should “also allow certain criticism of itself”.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



In the dispute over access to advertising slots, SRG enjoyed less autonomy than in
editorial matters, since it was clear to the public that advertising spots
represented the opinion of external third parties. An intrusion on the VgT’s
freedom of expression could only be justified if, for example, there was a legal
basis for it. The General Terms and Conditions of publisuisse were not a sufficient
basis. Swiss law included various provisions under which it was possible or
necessary to reject unlawful advertising spots. For example, the Federal Court
noted that SRG, like other broadcasters, had to ensure “that advertising does not
infringe national or international law”. However, SRG had not explained to what
extent the disputed VgT spot infringed the existing provisions of the Radio- und
Fernsehgesetz (Radio and Television Act - RTVG), Zivilgesetzbuch (Civil Code -
ZGB; protection of privacy) or Bundesgesetz gegen unlauteren Wettbewerb
(Unfair Competition Act - UWG).

Since there was no legal basis for or prevailing public interest in the decision not
to broadcast the spot, SRG (or its subsidiary publisuisse) should have accepted
the version of the spot submitted by the VgT. If the VgT continued to insist on the
broadcast, SRG should conclude an advertising contract under which the VgT
should pay SRG for the necessary airtime.

Entscheid des Bundesgerichts vom 16. November 2013 (2C_1032/2012)

http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpCGI?id=16.11.2013_2C_1032/2012

Decision of the Federal Court, 16 November 2013 (2C_1032/2012)

Entscheid b.651 der Unabhängigen Beschwerdeinstanz für Radio und
Fernsehen vom 22. Juni 2012

http://www.ubi.admin.ch/x/b_651.pdf

Decision b.651 of the Independent Radio and Television Complaints Authority, 22
June 2012

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpCGI?id=16.11.2013_2C_1032/2012
http://www.ubi.admin.ch/x/b_651.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


